Čtvrťáci zkoumali ekosystém rybníka. Užili si projektovou výuku ve třídě, venku – a hlavně zábavně a prakticky

Komplexní projektové vyučování na téma Ekosystém rybníka zabralo žákům čtvrté třídy a jejich třídní učitelce Mgr. Lence Bartoňové celkem pět vyučovacích hodin. Na tomto projektu se jí podařilo propojit přírodovědu s českým jazykem, vlastivědou, matematikou, výtvarnou a etickou výchovou a průřezovými tématy environmentální a mediální výchova. Žáci si na různých úkolech a zadáních projektu procvičovali klíčové kompetence vzájemné komunikace, spolupráce a sociálních dovedností.

„Projektové vyučování jsem měla rozděleno do několika částí. První byla činnost ve třídě, kde žáci pracovali s učebnicemi, videem i texty. Součástí byla například metoda I.N.S.E.R.T., která rozvíjí kritické myšlení žáků a umění porozumět textu,“ představuje spíše teoretickou část projektového vyučování Lenka Bartoňová.

Poté se už skupina žáků vydala za dobrodružstvím ven. „Udělali jsme si výlet po okolí, žáci pracovali ve skupinách, používali jsme běžné školní pomůcky a autentické přírodniny, které jsme našli venku,“ pokračuje učitelka.

Následovala opět práce ve třídě, kde žáci vyhledávali zajímavosti na tabletech, ověřovali správnost pomocí pracovního listu a dokončili své projekty, které také prezentovali před třídou a vzájemně hodnotili. „Snažila jsem se, aby žáci zkusili ohodnotit nejen své spolužáky, ale také svou vlastní práci, aby dokázali říct, co se jim povedlo a na čem by mohli příště více zapracovat. V závěru proběhla také evaluace celého projektového dne,“ popisuje Lenka Bartoňová.

Výstupem projektové výuky byly vedle již zmíněné prezentace také výkresy ve formátu A4 pro každou skupinu. Žáci vyrobili koláž rybníka s popisky rostlin a živočichů, v rámci venkovní aktivity si vytvořili také vlastní měřidlo, pomocí kterého měřili obvod „svého“ rybníka. Nejprve provedli odhad, poté měření, a nakonec porovnání s výpočtem.

Žáci trénovali také orientaci v terénu, pozorování okolí nebo vědomé naslouchání při diskusích, které projektovou výuku provázely.

„Dětem se tento typ učení líbil. Využili jsme první teplý jarní den, vzali podložky, pomůcky a vyrazili jsme na čerstvý vzduch. Cíl byl splněn, jak po stránce výukové, tak po stránce nových společných zážitků,“ uzavírá Lenka Bartoňová, která už jistě pro své žáky vymýšlí další originální způsoby a metody výuky.

Mgr. Ing. Martina Havlíková