Mateřská škola se nachází blízko přírody, mimo hlavní silnici protínající obec, uprostřed zahrady v prostředí plném zeleně, poblíž luk a lesů kopce Červený kámen.
Typickým znakem je venkovský a rodinný charakter školy podpořený četnými rodinnými nebo kamarádskými vztahy mezi dětmi, jež se upevňují nejenom ve škole, ale také při jejich neformálním setkávání v obci.
Děti mohou pokračovat v plnění povinné školní docházky v základní škole, která je součástí téže organizace, stejně jako školní družina a školní jídelna. Propojení všech těchto složek zastřešuje komplexní možnosti pro vzdělávání dětí z Lichnova i okolí.

Rovněž budovy základní školy a mateřské školy propojuje spojovací chodba.
Mateřská škola s kapacitou 56 dětí má dvě třídy – Sluníčka a Motýlci. Děti jsou v nich rozděleny homogenně dle věku: do třídy Sluníček jsou zařazeny děti mladší, do třídy Motýlků děti starší, včetně těch s povinnou předškolní docházkou.
V mateřské škole pracují stabilně čtyři učitelky a jedna uklízečka. V případě potřeby je na základě doporučení školského poradenského zařízení do mateřské školy zařazen i asistent pedagoga, případně školní asistent na základě využití dotačních výzev. Mateřskou školu řídí zástupkyně ředitelky školy pro mateřskou školu a první stupeň základní školy, která je podřízena ředitelce školy.
Mateřská škola má dostatečně velké vnitřní prostory. Uspořádání heren umožňuje dětem individuální a skupinové hry a činnosti. V přízemí, v blízkosti jedné ze tříd, vznikl nově takzvaný „pokojíček“, klidová místnost, která slouží k pravidelné individuální práci především s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.

Hračky, pomůcky, náčiní a doplňky nebo alespoň jejich podstatnou část umísťujeme tak, aby je děti dobře viděly, mohly si je samostatně brát a zároveň se vyznaly v jejich uložení.
Interiér mateřské školy zdobí výtvory dětí. Výtvarné práce jsou dětem dostupné a mohou si je prohlédnout i rodiče.

Na školní zahradě najdeme houpačky, prolézačku, skluzavku, malý domeček pro hry dětí, pískoviště a kameniště. Nachází se zde také zahradní domek, kam schováváme koloběžky, odrážedla a hračky pro hry venku. Venkovní prostory umožňují dětem rozmanité pohybové, poznávací i relaxační aktivity.
Blízkost přírody, nedaleké louky a les, to vše vybízí k procházkám, které jsou spojené s hrami, s pozorováním přírody a s výlety za poznáváním okolí a místních zajímavostí během celého roku. Zároveň se tak v dětech přirozeně rozvíjí kladný vztah k přírodě a její ochraně.
Jedním z našich cílů při každodenní práci s dětmi je získání důvěry rodičů a jejich ochoty s námi spolupracovat. Záleží nám na rozvoji dobrých vzájemných vztahů. Atmosféru partnerské spolupráce budujeme společnými akcemi a programy.
Do naší školky úsměv a radost rozhodně patří. To vystihuje i Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Školka s úsměvem, který vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Ve výchovně vzdělávacím procesu se volně inspirujeme prvky programu Začít spolu. Z něj je pro nás stěžejní zásada ve vzdělávání dětí v mateřské škole ve smyslu vzdělávací nabídky, individuální volby, aktivní účasti dítěte a integrovaného přístupu pedagogů.
Hlavní myšlenkami naší mateřské školy je vytváření co nejlepších podmínek pro tělesnou, duševní a společenskou pohodu dětí na základě vzájemné důvěry. Chceme být průvodci dětí v jejich hře a na cestě veškerého poznávání tak, aby byly šťastné a spokojené, aby se cítily bezpečně a získaly pozitivní přístup jak samy k sobě, tak k druhým. Aby každé dítě mělo možnost se maximálně rozvinout na základě svých předpokladů, schopností a zájmů.
Důraz klademe rovněž na spolupráci jednotlivých složek školy – základní školy s mateřskou školou, školní družinou i školní jídelnou – a společně pracujeme na naplnění naší vize:
„Jsme spolupracující škola, kde se změna děje díky otevřené komunikaci.“