EVVO

Škola i školka se zapojily do sběru elektroodpadu

Naše škola je zapojená do projektu Zelená škola. Jeho součástí je také celorepubliková soutěž ve sběru vysloužilého elektrozařízení, kterou pořádá společnost Ekoedu a REMA Battery. „Cílem soutěže je motivovat děti, učitele, ale i rodiče k odpovědnému nakládání s vysloužilou elektronikou,“ popisuje učitelka Mgr. Bohdana Hutyrová, koordinátorka environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v naší škole.

Členové žákovského parlamentu se ujali sběru, který probíhal ve dvou obdobích – v dubnu a v říjnu. V ekodomečku u školy se toho nasbíralo opravdu hodně – od drobných zařízení přes počítače až po roky staré televize.

„Žáci zapojených škol v rámci letošního sedmého ročníku soutěže odevzdali k recyklaci 34 639 kilogramů odpadních elektrozařízení, což je o dvě a půl tuny více než v loňském roce. Trojice nejúspěšnějších škol v každé kategorii si převzala odměny v podobě více než tří desítek tabletů od partnera soutěže – společnosti Vodafone Czech Republic. A to není vše, na čtyři vítěze navíc čeká edukační zážitková exkurze, kterou do soutěže věnovala společnost Praktik systém,“ uvádí zástupci organizátorů celkové shrnutí letošního ročníku soutěže a přidávají poděkování za zapojení všem zúčastněným školám a za jejich zodpovědné nakládání s vysloužilými elektrozařízeními a bateriemi.

„Soutěž jsme sice nevyhráli, ale i tak děkujeme veřejnosti za to, že se do ní zapojila,“ přidává slova díků učitelka Mgr. Gabriela Mynářová, která spolu se členy žákovského parlamentu elektroodpad sbírala.

Mgr. Ing. Martina Havlíková


Prvostupňoví žáci nasbírali více než tunu lesních plodů. Pomohou tak zvířatům přečkat zimu

Vyhodnocení školní soutěže v kategorii žáků základní školy ve sběru lesních plodů bylo slavnostně vyhlášeno v úterý 19. listopadu 2024 na hlavní chodbě školy. Do soutěže se zapojili žáci prvního stupně, kteří sbírali jednotlivě nebo ve skupinách s kamarády či sourozenci. Soutěž ve spolupráci s kolegy organizovala učitelka přírodopisu Mgr. Bohdana Hutyrová. Nasbírané lesní plody poputují chovatelům drobné zvěře a místnímu mysliveckému sdružení.

Letošní úroda kaštanů, žaludů i bukvic byla velká a žáci se činili. Nasbírali více než jednu tunu lesních plodů. Vyhodnocení soutěže se uskutečnilo na hlavní chodbě školy a oceněni byli jak jednotlivci, tak skupiny. Diplomy a drobné ceny předala žákům ředitelka školy Mgr. Olga Síbrtová a zástupkyně pro první stupeň Mgr. Markéta Martinů.

Místní myslivci byli s výsledkem školního sběru nadmíru spokojeni. Honební společenstvo předalo škole sponzorský dar ve výši patnácti tisíc korun, který byl spravedlivě rozdělen mezi mateřskou školu a první a druhý stupeň základní školy. Peníze budou využity na přírodovědně založený program nebo přírodovědnou exkurzi.

„Děkujeme dětem za zapojení do soutěže i za zájem pomoci zvířatům přečkat zimu. Děkujeme také vychovatelkám školní družiny, které pomáhaly sběr zapisovat a vyhodnocovat. Nejúspěšnějším sběračům lesních plodů gratulujeme,“ dodává k pravidelné podzimní akci Bohdana Hutyrová.

Za základní školu bylo nasbíráno 1 022,7 kg kaštanů a žaludů pro chovatele drobné zvěře a myslivecké sdružení.

Výsledné pořadí zapojených žáků za jednotlivce i skupiny je následující:

Jednotlivci:

  1. Debora Slezáková, 140 bodů, I. Třída
  2. Vanesa Mičkalová, 111 bodů, V. Třída
  3. Jakub Číž, 110 bodů, I. třída
  4. Štěpán Jirkovský, 98 bodů, III. Třída
  5. Julie Bordovská, 87,5 bodů, II. třída

Skupiny:

  1. Jindřich Nevěřil, Kateřina Tichavská, Václav Tichavský, 450,5 bodů
  2. František Mičulka, Ondřej Zeman 391 bodů
  3. Daniel Stražovec, Marian Stražovec, 293 bodů
  4. Kristian Klímek, Dominik Klímek 276 bodů
  5. Šimon Matúš, Tereza Matúšová 186 bodů

Do soutěže se zapojily také děti z mateřské školy. Vyhodnocení této kategorie soutěže proběhlo zvlášť.

Mgr. Ing. Martina Havlíková


Zahradníkův rok v naší škole započal s prvními podzimními dny poslední sklizní a úpravou pozemků

Žáci šesté třídy se v předmětu Pěstitelství a chovatelství v měsíci říjnu a listopadu pustili do zvelebování zahrady pod vedením svých učitelů pracovních činností Mgr. Moniky Čempel a Mgr. Ondřeje Švrčka.

Holky a kluci postupně připravují půdu pro květnatou louku před budovou školy. „Úkol je to nelehký, žáci už odvozili spoustu drobného kamení, aby mohla semínka zakořenit, plejí a přerývají, aby plevel neměl šanci škodit,“ vysvětluje Monika Čempel.

Mladí zahradníci na školním pozemku také sklidili poslední podzimní úrodu. „Tolik využitelný a zdravý mangold jsme si zpracovali a bude se nám hodit při vaření v zimních měsících,“ dodává učitelka. Nezapomnělo se ani na další super potravinu – česnek. „V říjnu jsme připravili záhonek na sadbu česneku, který děvčata v listopadu zasela. Do bylinkového záhonu přišla pažitka, kterou jsme měli předpěstovánu v květináčích,“ popisuje dále Monika Čempel.

Kluci přeryli záhony a připravili tak půdu k zimnímu odpočinku. Původní vyvýšené záhony, o které pečují žáci prvního stupně, již téměř dosloužily. „Rozhodli jsme se, že na jarní výsadbu připravíme nové vyvýšené záhony a šesťáci se do práce pustili s neuvěřitelnou zručností,“ doplňuje za mužské osazenstvo učitel Ondřej Švrček.

„Chválím žáky za jejich znalosti a dovednosti v zahradničení. Spousta dětí pomáhá svým rodičům a prarodičům na zahradách a je vidět, že se velmi dobře orientují,“ dodává závěrem Monika Čempel.

Mgr. Ing. Martina Havlíková


Soutěže mladých zoologů v Ostravě se zúčastnili také naši žáci

Osmáci a deváťáci vyjeli ověřit své přírodovědné znalosti do ostravské zoo v pondělí 4. listopadu 2024 na Soutěž mladých zoologů. Tématem letošního podzimního klání byli Savci moří. Žáci se kromě anatomie a chování savců věnovali také prohlídce zoologické zahrady v Ostravě.

V soutěži druhostupňoví žáci prověřili své znalosti v anatomii, chování savců, jejich způsobu života i ochraně a ohrožení,“ doplňuje dále obsahovou část soutěže doprovázející učitelka Mgr. Bohdana Hutyrová. Kromě soutěžení si žáci bez nutnosti platby vstupného mohli projít celý areál zoologické zahrady. „Pozorovali jsme zvířata v barvách podzimu. Obdivovali jsme také zrekonstruovanou voliéru Papua. Voliéra byla rozšířena téměř o polovinu, mohli jsme sledovat bezprostřední atmosféru deštného lesa a pestré papuánské ptáky,“ vzpomíná Bohdana Hutyrová.

Voliéra je průchozí a následuje expozice Papua. Tam žáci strávili svůj čas před soutěží. Prohlédli si zde ohrožené druhy zvířat zejména ze skupiny plazů a ryb. Interiér pavilonu je rozdělen do pěti expozičních celků a k vidění byli třeba lezci, varani, krajty, mořští klauni a sasanky.

Posláním zoologické zahrady je nejen přispět k biologické rozmanitosti, ale také se aktivně věnovat vzdělávací a výchovné činnosti. Přítomnost živých zvířat napomáhá k vytváření pozitivních postojů dětí i dospělých ke zvířatům a přírodě vůbec. Soutěže jsou realizovány za podpory Moravskoslezského kraje a Ministerstva životního prostředí ČR.

V měsíci březnu proběhne výročí soutěže Velké ceny zoo, která se v Ostravě koná už od roku 1975. „Rádi bychom se Velké ceny zoo v Ostravě zúčastnili a už se tedy těšíme na další výjezd. Akce byla podpořena Spolkem rodičů a přátel školy, které přispělo na dopravu žáků do Ostravy, za což moc děkujeme,“ uzavírá učitelka přírodopisu.

Mgr. Ing. Martina Havlíková


Díky projektu Planeta Země 3000 jsme procestovali Chile od severu až na jih

Chile – země ledu a písku, tak zněl název projekce, kterou pro středoškoláky, gymnazisty a žáky základních škol připravili autoři projektu Planeta Země 3000. Díky cestovateli Aleši Lelkovi a jeho týmu mohli být také naši sedmáci, osmáci a deváťáci svědky dobrodružství na cestě po jihoamerické Chilské republice. Do kina ve Frenštátě pod Radhoštěm se více než devadesátičlenná delegace z naší školy vypravila ve středu 23. října 2024.

Vzdělávací film trval přibližně hodinu a začínal už v 8:15 hodin ráno. Projekcí provázeli dva moderátoři, kteří dechberoucí záběry a fotografie chilské přírody a kultury na místě komentovali a přibližovali tak českému žákovskému publiku v sále.

„Líbily se mi kamerové záběry ve filmu,“ svěřila se Martina z VIII. A třídy. Její spolužák Jirka ocenil zase to, že se nemusel učit: „Mám rád podobné akce, neučili jsme se. Ale i ten film byl zajímavý, připomněl jsem si například to, že Chile patří část Patagonie.“ „Také Velikonoční ostrovy náleží Chile,“ doplňuje ho Filip. „Mě zase zaujala chilská kultura, je to něco úplně jiného, než na co jsme zvyklí my v České republice,“ dodává ještě osmák Standa.

Také ze strany pedagogů bylo slyšet pozitivní ohlasy. „Oceňuji, že máme možnost opustit obvyklé studijní prostředí školních tříd a že se žáci mohou vzdělávat i v jiných podmínkách a jiným způsobem, než jsme schopni jim ve škole nabídnout. Vzdělávací film byl příjemným a přínosným zpestřením výuky,“ kvituje pravidelnou akci třídní učitel VIII. A třídy Ing. Daniel Otýpka.

Do projektu Planeta Země 3000 je naše škola zapojena už dlouhodobě. Příští rok vezmou tvůrci mladé publikum za krásami Indie. A doufáme, že ani v příštím roce nebude naše škola ve frenštátském kině chybět.

Mgr. Ing. Martina Havlíková


Družinové děti si prohlédly výstavu motýlů, některé se stejně jako motýli proletěly kulturním domem

Děti ze školní družiny přijaly pozvání Muzea vystěhovalectví v Lichnově do Kulturního domu, aby si prohlédly v pondělí 30. září 2024 výstavu motýlů. Expozicí skupinu provázela Mgr. Alena Dobečková.

Družinové děti si v muzeu pečlivě prostudovaly a prohlédly pět bannerů s informacemi o motýlech, o jejich životě, druzích i způsobech, jak tento hmyz chránit. „Prohlédnout jsme si mohli nejen motýly, ale také umění drátkování, paličkování a háčkování. Viděli jsme rovněž upečené chleby ve tvaru motýlů a děti ochutnaly i výbornou vánočku od paní Blanky Kašpárkové. Nakonec jsme si mohli vyzkoušet, jaké to je být motýlem. Některá děvčata si zapůjčila křídla a proletěla se po kulturním domě,“ vzpomíná na motýlí interaktivní expozici vedoucí vychovatelka školní družiny Bc. Hana Janečková, která ještě na závěr spolu s dětmi Aleně Dobečkové předala malé dárečky ke dni seniorů, které vyráběla s dětmi ve školní družině.

„Děkujeme za hezký zážitek a těšíme se na další výstavu, kterou v místním muzeu navštívíme,“ uzavírá Hana Janečková.

Mgr. Ing. Martina Havlíková


Na Mezinárodní soutěži dětí v zahradnických dovednostech se umístili dva žáci naší školy

Karolína Marková z šesté třídy a sedmák Vašek Tichavský vyrazili v pátek reprezentovat školu do Ostravy na Mezinárodní soutěž dětí v zahradnických dovednostech. V Ostravě se testovaly odborné znalosti, soutěž ale zabíhala také do praxe. Dvojici žáků naší školy doprovázela učitelka Mgr. Monika Čempel, která žáky k zájmu o obor vede ve svých praktických předmětech. Mezi silnou konkurencí se Vašek umístil na 25. místě a Karolína obsadila 43. pozici.

Soutěž se konala v Národním zemědělském muzeu v Ostravě-Vítkovicích a měla tři části. „Žáci prokazovali své teoretické znalosti v testu, dále soutěžili v určování a pojmenovávání rostlin a také ve floristice, která zahrnovala aranžmá květin,“ přibližuje akci Monika Čempel.

Doprovodným programem soutěže byla návštěva Muzea potravin a zemědělských strojů a Podzimní zahradnické trhy s názvem Život na zahradě. A tak si vedle uspokojivého umístění oba žáci z Ostravy přivezli také vzpomínky na netradiční den.  „Užili jsme si to. Máme spoustu nových zážitků i dárků,“ dodávají shodně naši reprezentanti. 

„Na oba jsem patřičně hrdá. Floristiku si žáci mohli poprvé vyzkoušet na tréninku ve škole ve středu těsně před soutěží a času na přípravu bylo opravdu málo. Přesto to zvládli výborně,“ dodává ještě závěrem Monika Čempel.

Mgr. Ing. Martina Havlíková


Tradiční úklid školní zahrady jsme zvládli s veselou náladou

Ještě před tím, než žáci usedli do lavic a začali čerpat znalosti, které v novém školním roce obohatí jejich vědomostní výbavu, jali se všichni pracovních rukavic a nářadí a s energií sobě vlastní ve čtvrtek 5. září 2024 uklidili školní zahradu. Vedle prostor zahrady školy a školky se žáci i učitelé pustili také do skladu pod školní jídelnou.

Uklízíme školní zahradu, tak zní název tradiční celoškolní úklidové akce, která se pravidelně odehrává vždy jeden den na podzim a jeden den na jaře. Do podzimního úklidu se letos zapojili všichni žáci od prvňáků po deváťáky spolu se svými vyučujícími. Výjimkou byli šesťáci, kteří trávili čas na adaptačním pobytu.   

„S úklidem jsme začali co nejdříve, hned po prvním zvonění, dokud bylo venku příjemně. Počasí nám přálo a práce šla pěkně od ruky. Děkuji panu školníkovi Robertu Fojtíkovi za spolupráci při vydávání zahradního náčiní, i když nás někteří žáci mile překvapili a přinesli si nářadí vlastní,“ vzpomíná organizátorka Mgr. Monika Čempel. Sama den před zahájením úklidu prošla celou plochu školní zahrady a vyhodnotila, co vše je potřeba udělat, dále také určila a přiřadila práce jednotlivým třídám.

„Všude se pilně pracovalo a nálada byla bezvadná. Nezapomnělo se ani na zahradu našich nejmenších v mateřské škole, kde pracovali deváťáci. A aby toho nebylo málo, pustili jsme se také do úklidu skladu pod školní jídelnou. Vše se vynosilo ven a umístily se zde velké železné regály ze školní jídelny. Tímto nově vznikl sklad pomůcek fyziky, chemie a přírodopisu,“ popisuje dále Monika Čempel, která děkuje všem žákům i učitelům za zvelebení okolí naší školy.  

Mgr. Ing. Martina Havlíková


Zahradníci v červnu sklízeli první úrodu

Léto je v plné síle, a tak osmáci a deváťáci v projektu Zahradníkův rok, který se prolíná výukou předmětu pěstitelství a příprava pokrmů od září až do června, provádějí práce, které si teplé letní období žádá.

V červnu žáci vysadili letničky, také proběhla výsadba hrášku a fazolí. „Kvůli invazi slimáků jsme obdobně jako spousta zahrádkářů přišli o vysázená rajčata, papriky, kapustu a kedlubny. Proto jsme vysadili jak rajčata, tak papriky znovu. A v boji se slimáky jsme vyrazili s granulemi Antimolustik,“ popisuje nepříjemné starosti mladých zahrádkářů učitelka předmětu Mgr. Ludmila Kalčáková, Ph.D.

Avšak školní zahrada naštěstí přináší více radosti než starostí, a tak si žáci v červnu užili i své první výpěstky ředkviček. Radost udělaly rovněž mladším žákům z šesté třídy, kteří si mohli také v zahrádce utrhnout čtyřbarevné odrůdy této zeleniny.

V červnu také proběhla instalace kompostéru, který chlapci spolu se školníkem Robertem Fojtíkem sami sestavili z palet. Mladým zahrádkářům se také vydařila vypěstovat oblíbená bylinka meduňka.

Celoroční projekt s názvem Zahradníkův rok realizují učitelky povinně volitelného předmětu pěstitelství a příprava pokrmů Mgr. Monika Čempel a Mgr. Ludmila Kalčáková, Ph.D., spolu s žáky osmých tříd a devátého ročníku. Jejich cílem je provádět pravidelné zahradnické práce ve škole a jejím okolí tak, jak si žádá dané období roku.

Mgr. Ing. Martina Havlíková


Na konci školního roku se tradičně uklízela školní zahrada

Zahradu školy dávali do pořádku před prázdninami všichni přítomni žáci a pedagogové v pondělí 24. června 2024. Do pořádku se dávaly nejenom prostory zahrady, ale také nářaďovna tělocvičny.

Do úklidu se zapojila téměř celá škola. „Některé třídy byly na školním výletě, přesto jsme akci zdárně zvládli. Počasí nám přálo,“ vzpomíná organizátorka akce Mgr. Monika Čempel.

Někteří žáci byli vybaveni vlastním náčiním, ale probíhala také spolupráce se naším panem školníkem Robertem Fojtíkem, který vydával potřebné zahradní náčiní. Spolu s Monikou Čempel ještě den předem vytipoval místa a činnosti, které je potřeba před prázdninami zvelebit. „S Robertem Fojtíkem jsme prošli celou plochu školní zahrady a řekli si, co vše je potřeba udělat. Následujícího rána už se všude pilně pracovalo a nálada byla bezvadná,“ dodává Monika Čempel, jejímž úkolem bylo mimo jiné také rozdělení práce jednotlivým třídám.

Aby toho nebylo málo, žáci se svými učiteli se pustili i do úklidu nářaďovny v tělocvičně. „Vše se vynosilo ven, proběhl generální úklid, se kterým nám pomohly paní uklízečky, tímto jim moc děkuji. Ráda bych poděkovala také všem zapojeným žákům a pedagogům, kteří naši školu a její okolí stále zvelebují,“ uzavírá učitelka a vedoucí provozního úseku.

Mgr. Ing. Martina Havlíková


Stříbro pro Josefa Mičulku a úspěšná reprezentace školy pro Vaška Tichavského v národní soutěži Mladý zahrádkář

Národní kolo soutěže Mladý zahrádkář se konalo v Brně o víkendu 15. a 16. června 2024. Účastníky tohoto kola byli i dva naši žáci, kteří do Brna postoupili z okresního klání. Za mladší žáky školu reprezentoval Václav Tichavský z VI. A třídy, za ty starší to byl deváťák Josef Mičulka.

„Vašek se ve své kategorii umístil na sedmnáctém místě. Josef obsadil druhou příčku, a navíc získal cenu za nejlepší písemný test. Ze čtyřiceti testových otázek se ani jednou nezmýlil,“ chválí výkon obou chlapců Mgr. Monika Čempel, která své svěřence do Brna doprovázela.

Soutěžící se do jihomoravské metropole sjeli z celé České republiky. „Na oba žáky jsem patřičně hrdá, vynikali ve skutečně silné konkurenci. Byli zde žáci z Kladna, Mariánských Lázní, Ostravy, Opavy a mnoha dalších měst,“ popisuje zastoupení dalších soutěžících učitelka.  

„Děkuji chlapcům za zájem o obor a za krásnou reprezentaci školy na národní úrovni. Opravdu si jejich mimořádných výsledků vážím,“ dodává závěrem.

Mgr. Ing. Martina Havlíková


O kus blíže přírodě jsou naši žáci díky myslivcům, kteří připravili Myslivecké dopoledne

Do role pedagogů se v pátek 21. června 2024 stylizovali myslivci z Mysliveckého sdružení Lichnov – Bordovice. Na dopoledne si připravili spoustu tematických vzdělávacích aktivit pro žáky druhého stupně. Stezka poznání se stanovišti, kterou myslivci pro naše žáky připravili, se nacházela v prostorách myslivecké chaty.

„Žáci se mohli zdokonalit ve střelbě ze vzduchovky, ověřit si své znalosti z ekologie lesa, botaniky i zoologie. Vyzkoušeli si, jak jsou zdatní v určování rostlin, živočichů, nebo zda vědí, jakou má les funkci.  Učili se poznávat lesní zvěř podle paroží i jak určit stáří srnce. Poznávali také hlasy ptáků a zvěř podle srsti. Zopakovali si, jak se správně chovat v lese, ke zvířatům a osvětlili si, co obnáší práce myslivce,“ popisuje nabízené aktivity učitelka přírodopisu Mgr. Bohdana Hutyrová, která program s mysliveckým sdružením naplánovala.

Celé dopoledne se neslo v duchu myslivosti a byl to příjemně strávený čas v lese. „Žákům se program moc líbil a těší se na další. Velké díky patří myslivcům z Mysliveckého sdružení Lichnov – Bordovice za zorganizování celého programu a za to, že si udělali čas a že ho strávili společně s námi. Loučíme se mysliveckým pozdravem „Lovu zdar!“,“ dodává k poznávacímu dopoledni Bohdana Hutyrová.

Mgr. Ing. Martina Havlíková


Ekoprogram Včely zpestřil čtvrťákům učivo přírodovědy

Nejen včelaři, ale už i lichnovští čtvrťáci vědí, že včela medonosná má v naší přírodě nezastupitelnou úlohu opylovače a že je chována také proto, že se lidé naučili využívat zásoby medu, který vytváří. Ekoprogramu Včely, jehož poskytovatelem je Hukvaldský biskupský environmentální resort HUBERT, se ve čtvrtek 27. května 2024 zúčastnili žáci čtvrté třídy.

Čtvrťáci se při ekoprogramu seznamovali se stavbou těla včely, s vybavením včelaře i s informacemi o tom, jaké úkoly včela v průběhu života plní. Žáci se také dověděli, do jakých skupin dělíme včely, které včelí produkty od včel získáváme a jakými stádii prochází včela během svého vývoje.

„V průběhu programu čtvrťáci spolupracovali ve skupinách nebo sdíleli informace v kruhu. Asi nejatraktivnější částí ekoprogramu bylo mikroskopování. Žáci pozorovali pod mikroskopem křídlo a končetinu včely,“ prozrazuje třídní učitelka čtvrtého ročníku Mgr. Monika Wilczková, která spolku HUBERT děkuje za milé a interaktivní zpestření výuky přírodovědy.

Posláním Hukvaldského biskupského environmentálního resortu je poskytovat inovativní a atraktivní vzdělávání o přírodních vědách.  Akce se uskutečnila díky podpoře z projektu Šablony OPJAK. Více o projektu se dozvíte zde.

Mgr. Ing. Martina Havlíková


Exotičtí papoušci létali tělocvičnou a nechali se i pohladit. Environmentální program nadchl žáky prvního stupně i děti ze školky

Pro všechny třídy prvního stupně a mateřské školy připravila v pondělí 29. dubna 2024 škola environmentální program o papoušcích. Ty jim přivezla ukázat chovatelka Soňa Martisúková ze Slovenska. Asi patnáct papoušků létalo tělocvičnou školy, posedávalo na žebřinách i sítích. Děti si různé barevné exotické ptáky mohly pohladit a vyfotit se s nimi. Dozvěděly se také základní informace o jednotlivých druzích a jejich chovu.

Žáci se postupně vystřídali v prostorách tělocvičny, aby si mohli environmentální vzdělávací program s papoušky užít doslova na vlastní kůži. V přibližně pětačtyřicetiminutovém programu se přihlížející posluchači dověděli, jak se jednotlivé druhy papoušků jmenují, čím se živí a jak se o ně jejich chovatelé starají. „Papoušci byli krásní, barevní, mohli jsme je krmit z ruky, pohladit si je a vyfotit. Naši žáci měli z exotických papoušků velkou radost,“ prozrazuje třídní učitelka první třídy Mgr. Lenka Matulová.

Postřehy žáků byly totožné. „Nejvíce se mi líbil papoušek hyacintový,“ prozradil prvňák Adam. Ostatní jeho spolužáci se shodli na tom, že program byl krásný a že by jednoho podobného papouška také chtěli mít doma.

Podobně to vnímali také jejich nejmenší kamarádi ze školky. „Pro holky a kluky z mateřské školy byla návštěva papoušků opravdovou senzací. Se zájmem si poslechli výklad o různých druzích papoušků i zajímavostech o každém z nich,“ sděluje učitelka třídy Motýlků Nikola Klacková.

Také děti ze školky si mohly kteréhokoliv z představených papoušků pohladit či podržet, ti bojácnější se pomazlili s mládětem papouška Kakadu a nakonec je také nakrmili. „Za nejvíce zajímavé seznámení děti považovaly setkání se Zoborožcem střapatým a Arou hyacintovým – největším papouškem schopným letu,“ doplňuje ještě Nikola Klacková.  

Environmentální vzdělávací program s papoušky, projektová výuka nejen s třídním učitelem se na naší škole konala díky podpoře projektu Šablony – Zážitková pedagogika – EVVO, vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Více o projektu se dozvíte zde.

Mgr. Ing. Martina Havlíková


Žáci druhého stupně uklízeli Česko, tentokrát i s Barbie

Žáci naší školy ve středu 29. dubna 2024 vyrazili uklízet Česko, tedy přesněji Lichnov a jeho okolí. Spolu s učiteli se tak zapojili do mezinárodní úklidové dobrovolnické akce Ukliďme Česko. Někteří z dobrovolníků se navíc oblékli do odstínů růžové, protože se škola připojila zároveň k projektu Barbie uklízí Česko aneb uklízení je hračka. Uklízelo se podél cyklostezky směrem na Frenštát pod Radhoštěm a čistil se i lesní porost podél potoka Kalňůvek. Žáci v přírodě posbírali téměř dvě desítky pytlů s odpadky a odklidili také černou skládku.

Žáci i učitelé druhého stupně vyzbrojeni růžovými rukavicemi a igelitovými pytli se ve středeční jarní den již tradičně vydali uklízet obec Lichnov. „Naše škola se dvakrát ročně účastní největší globální úklidové dobrovolnické akce, která spojuje dobrovolníky z více než 190 zemí celého světa,“ podotýká organizátorka akce v naší škole Mgr. Bohdana Hutyrová.

Letošní uklízení bylo navíc ozvláštněno růžovou díky projektu Barbie uklízí Česko aneb uklízení je hračka. „Jedná se o to, že v tento den společně s Barbie uklidíme celou Českou republiku, a pomůžeme tím životnímu prostředí. Organizátoři zajistí materiál a školy dobrovolníky,“ vysvětluje dále Bohdana Hutyrová.

Osmé třídy vyrazily společně s deváťáky čistit lesní porost podél potoka Kalňůvek. Sedmé a šesté ročníky sbíraly nečistoty u cyklostezky směrem na Frenštát pod Radhoštěm. Lokality úklidu byly předem určeny a vytipovány po konzultaci s Mysliveckým sdružením a zástupci obce. Obec Lichnov žákům a učitelům poskytla materiál k úklidu a zajistila také odvoz a zpracování odpadu.

Počasí bylo typicky jarní i odpadků bylo dost. Skupina starších žáků objevila dokonce černou skládku. „Jednalo se o větší skládku založenou nejspíše již před několika lety, což potvrzovaly i zastaralé podoby obalů. Pravděpodobně se nejednalo o retro edice, které známe ze současných letáků supermarketů,“ upřesňuje učitelka.

Uklízení žáky i učitele bavilo, protože věděli, že jde o dobrou věc. „Jsme rádi, že můžeme přispět k vytvoření příjemného prostředí pro život zvířatům i lidem a zároveň k utváření zodpovědného přístupu našich žáků k přírodě. I přesto, že uklízíme dvakrát ročně, stále objevujeme nové a nové černé skládky hlavně v blízkosti cest, což svědčí o nezodpovědnosti některých občanů. Všem zúčastněným velice děkuji za pomoc a těším se na další úklid, který nás čeká v září,“ uzavírá Bohdana Hutyrová.

Mgr. Ing. Martina Havlíková


U příležitosti Dne Země se ve škole zapojíme do sběru elektroodpadu

Naše škola se připojila k oslavám Dne Země akcí zaměřenou na sběr elektroodpadu spojenou se soutěží o tablety. Akce proběhne od pondělí 22. dubna do středy 24. dubna 2024 a může se do ní zapojit široká veřejnost, aby v soutěži podpořila naše případné vítězství.

Soutěž ve sběru elektroodpadu zaštiťuje koordinátorka EVVO ve škole Mgr. Bohdana Hutyrová, která do spolupráce zapojila i žákovský parlament. Členové parlamentu o akci informovali žáky školy.

Sběr bude probíhat u vstupu do školy vedle ekodomečku, kde budou zástupci žákovského parlamentu přebírat elektroodpad ve všech třech dnech vždy od 7:15 do 7:35 hodin a zároveň si povedou záznamy o množství přineseného elektroodpadu.

Soutěž Ekoedu vyhlašuje společnost REMA v rámci projektu Zelená škola, do nějž je naše škola zapojena. Sběr elektroodpadu proběhne znovu také na začátku školního roku 2024/2025.

Děkujeme za podporu.

Mgr. Olga Síbrtová


Vašek Tichavský reprezentoval školu v okresním kole Biologické olympiády. Přivezl krásné čtrnácté místo

V pondělí 22. dubna 2024 odjel naši školu do Nového Jičína reprezentovat vítěz školního kola Biologické olympiády Václav Tichavský ze třídy VI. A. V tamním Středisku volného času se utkal v kategorii D se svými vrstevníky v okresním kole této olympiády. Vašek nakonec obsadil čtrnáctou příčku.

Díky příspěvku Spolku rodičů a přátel školy se Vašek navíc účastnil přípravného semináře ve Středisku přírodovědců v Ostravě.

„Aby mohl Vašek absolvovat tuto olympiádu, musel nejprve zpracovat vstupní úkol, který byl založen na vlastní iniciativě a kreativitě. Vašek si připravil kvarteto listnatých stromů z okolí svého bydliště,“ popisuje soutěžní podmínky i to, jak se s nimi náš reprezentant vyrovnal, učitelka přírodopisu Mgr. Ludmila Kalčáková, Ph.D.

„Děkuji Vaškovi za reprezentaci školy. K úspěchu mu s velkou radostí gratuluji a přeji mu, aby jej účast a nová zkušenost v soutěži podpořila v dalším přírodovědném bádání,“ dodává ještě k soutěži Ludmila Kalčáková.

Mgr. Ing. Martina Havlíková


Známe vítěze školního kola soutěže Mladý zahrádkář, získali postup do okresního kola

První školní kolo soutěže Mladý zahrádkář se uskutečnilo ve středu 17. dubna 2024 a účastnilo se ho celkem osmnáct žáků v kategoriích mladší a starší žáci. Soutěž, která byla zaměřena na teoretické znalosti i praktické dovednosti, organizovala učitelka pracovních činností Mgr. Monika Čempel.

Přihlášení soutěžící nejprve vyplňovali vědomostní test, poté poznávali osivo, květiny a rostliny. O náročnosti úkolů soutěže svědčí slova jedné z účastnic: „Bylo to hodně těžké,“ přiznává Linda Marková z páté třídy.

„Zaregistrovala jsem, že největší problém pro žáky představovalo poznávání květin. Je to námět pro nás učitele nejen do pracovních činností. Zaměříme se na to, abychom žákům přiblížili názvy a pěstování květin,“ slibuje si organizátorka soutěže Monika Čempel.
Přestože soutěž žáci vnímali jako náročnou, vyprofilovali se její úspěšní účastníci, kteří postupují do okresního kola v Hodslavicích.

Mezi mladšími žáky exceloval Vašek Tichavský z VI. A třídy, který se umístil na prvním místě. Za ním skončila Karolína Marková z V. třídy a třetí příčku obsadil její spolužák Jarek Veselka. Za starší žáky získal první místo Josef Mičulka, druhé vybojovala Hana Blažková a třetí Kuba Buzek, všichni z IX. třídy. A právě deváťáci měli příležitost zavzpomínat na minulý rok. „Už se moc těšíme, do okresního kola jedeme ve stejném složení jako loni,“ shodli se jednoznačně.

Okresní kolo soutěže se koná ve středu 15. května 2024 v Hodslavicích a pořádá jej Územní sdružení Českého zahrádkářského svazu ve spolupráci se Základní školou a Mateřskou školou Františka Palackého v Hodslavicích.  Všem našim reprezentantům budeme držet palce.

Mgr. Ing. Martina Havlíková


Žáci z osmiček a devítky v dubnu v projektu Zahradníkův rok ořezávali keře a dokončovali práce na vyvýšených záhonech

Měsíce březen i duben v celoročním projektu s názvem Zahradníkův rok znamenaly pro osmáky a deváťáky, kteří navštěvují výuku předmětu Pěstitelství a příprava pokrmů, především nezbytné venkovní práce. Vznikly tak například nové vyvýšené záhony.

Žáci přitom inovují nejen zahradu u budovy základní školy, ale také zahradu pro naše nejmenší v mateřské škole.

Chlapci zabudovali a připravili na výsev vyvýšené záhony. „Práce s vrtačkou jim šla pěkně od ruky. Vyvýšené záhony vybavili nopovou folií proti vlhkosti,“ popisuje práci svých svěřenců učitelka předmětu Mgr. Monika Čempel.

Děvčata se zase pustila do ořezání okrasných keřů. „Také jsme osázeli květináče jarními květinami, ať je s přicházejícím jarem okolí školy ještě veselejší a barevnější,“ vyjmenovává dále učitelka.

A co přinese květen v Zahradníkově roce? O tom budeme informovat zase za měsíc.  

Celoroční projekt s názvem Zahradníkův rok realizují učitelky povinně volitelného předmětu Pěstitelství a příprava pokrmů Mgr. Monika Čempel a Mgr. Ludmila Kalčáková, Ph.D., spolu s žáky osmých a devátého ročníku. Jejich cílem je provádět pravidelné zahradnické práce ve škole a jejím okolí tak, jak si žádá dané období roku.

Mgr. Ing. Martina Havlíková


Dvacítka žáků vyrazila do Zoo Ostrava otestovat své přírodovědné znalosti

Své znalosti a dovednosti, které získali v hodinách přírodopisu, se vydala prověřit dvacítka přírodovědců z naší školy do ostravské zoo v úterý 19. března 2024. Zoo Ostrava každoročně pořádá soutěž pro žáky základních škol, která nese příznačný název Velká cena zoo.  Tématem letošního ročníku byli živočichové a rostliny, zajímavé a vyhynulé druhy a ohrožení živočichové z Madagaskaru. Soutěžící měli v den konání soutěže vstup do zahrady zdarma, a tak si i naši soutěžící vychutnali prohlídku pavilonů se zvířaty i vzácné chvíle krmení.

Žáci druhého stupně spolu se svými vyučujícími přírodopisu Mgr. Bohdanou Hutyrovou a Mgr. Ludmilou Kalčákovou, Ph.D., cestou vystřídali autobus, vlak i trolejbus, až konečně dorazili na místo určení. V zoo se rozdělili do čtyř pětičlenných skupin a společně vyplňovali ve výukovém centru přírodovědný test.

Poté následovala toužebně očekávaná část – prohlídka zahrady. „Opět jsme měli možnost navštívit všechny pavilony se zvířaty, společně posnídat se slony a hrochy, ale i se šelmami,” vyjmenovává, co vše na děti čekalo, jejich doprovázející učitelka Bohdana Hutyrová.

„Rodinnou pohodu jsme mohli sledovat v pavilonu evoluce, kde si naši nejbližší příbuzní, šimpanzi, krátili dlouhou chvíli mezi jídly. Dokonce se nám poštěstilo sledovat i medvěda ušatého při svačině,” vzpomíná dále učitelka přírodopisu.

Žákům se soutěžní výlet líbit, vrátili se do Lichnova plní dojmů a byli rádi, že měli příležitost zasoutěžit si v krásném prostředí zoologické zahrady.

„Jsme rádi, že ostravská zoo pravidelně pořádá soutěže pro školy. Naši žáci získali nové zkušenosti, ale také měli možnost prohlédnout si zdarma zoologickou zahradu. Děkuji také Spolku rodičů a přátel školy, z jejichž prostředků byla žákům uhrazena doprava do Ostravy,” uzavírá děkovně Bohdana Hutyrová.

Mgr. Ing. Martina Havlíková


Ukliďme Lichnov: Podzimní ekologická akce se zdařila, vodní toky jsme zbavili nepořádku

Do velké dobrovolnické akce s názvem Ukliďme Česko, Ukliďme Lichnov, která je součástí světového World Cleanup Day, se i letos zapojila naše škola. Už brzy ráno 29. září vyrazili žáci druhého stupně se svými učiteli a asistenty do ulic Lichnova uklízet nelegálně vzniklé černé skládky a nepořádek.

„I když tuto akci pořádáme dvakrát ročně, na podzim a na jaře, pokaždé naplníme plastové pytle odpadem,” vysvětluje organizátorka akce, učitelka matematiky a přírodopisu a koordinátorka EVVO Mgr. Bohdana Hutyrová. Podobně jako loni, i letos žáci a jejich učitelé zacílili na lokality v oblasti vodních toků. „Spoustu odpadu jsme našli například u potoka Kalňůvek a kolem řeky Lubiny i cyklostezky,” popisuje dále Bohdana Hutyrová a dodává, že opět s žáky našli spoustu pohozených plastových obalů, kusů plechu, železných tyčí, rozbitého skla a porcelánu, kelímky, sáčky, ale třeba i boty či vidle.

Materiální a bezpečnostní pomůcky, jako jsou například plastové pytle nebo rukavice, dodávají organizátoři projektu. Lokality úklidu byly vytipovány členy místního Mysliveckého sdružení a odvoz nasbíraného odpadu zajistil zřizovatel školy – Obec Lichnov.  „Děkujeme všem, kteří se na akci podíleli, samozřejmě nejen obci a naší škole, ale pochopitelně všem žákům, učitelům i asistentům, kteří nejsou lhostejní ke svému okolí a dokážou si vážit čisté přírody,” uzavírá Bohdana Hutyrová, která rovněž za všechny účastníky ocenila vydařené počasí i pobyt na čerstvém vzduchu.

Mgr., Ing. Martina Havlíková


Už víme, jak na třídění odpadu! Navštívil nás totiž Tonda obal

Ve středu 23. listopadu 2022 navštívili naši školu odborníci na třídění odpadu. „Tonda obal je vzdělávací program, který se zaměřuje na zvýšení povědomí o třídění odpadu a také jeho recyklaci,“ popisuje náplň programu koordinátorka EVVO a učitelka přírodopisu Mgr. Bohdana Hutyrová. V naší republice třídí odpadl třiasedmdesát procent obyvatel. Společnost EKO-KOM vytvořila tento program pro podporu třídění odpadu, jeho lepší osvojení a propagaci ve školách

„Hodinové přednášky se postupně zúčastnili žáci prvního i druhého stupně. Lektoři dětem ukázali barevné kontejnery a společně se do nich pokusili některé odpady vytřídit. Seznámili se s výrobky z recyklovaného materiálu, povídali si o spalovnách a třídicích linkách,“ doplňuje Bohdana Hutyrová. Na závěr dostal každý účastník od lektora poučnou záložku do knihy jako upomínku na milou návštěvu.

Bc. Hana Horáková


Ukliďme Lichnov! Bizarní úlovek u řeky Lubiny všechny překvapil

V pátek 23. září 2022 proběhla akce Ukliďme Česko! Ukliďme Lichnov! v rámci akce World Cleanup Day. Naše škola se tak připojila k největší globální dobrovolnické akci, která spojuje dobrovolníky z více než sto devadesáti zemí celého světa.

Jak akce probíhala a kdo se ji zúčastnil, popsala její organizátorka, učitelka přírodopisu Mgr. Bohdana Hutyrová: „Žáci druhého stupně se – opět vybaveni holínkami a rukavicemi – vydali vyčistit vytipované lokality od odpadků. Obě sedmé třídy vyrazily společně s IX. A čistit lesní porost podél potoku Kalňůvek, osmáci vybavení výstražnými vestami spolu s VI. B sbírali nečistoty podél cyklostezky směrem na Frenštát pod Radhoštěm a IX. B spolu s VI. A vyrazily směrem k myslivecké chatě čistit část lesa na Červeném kameni. I přes chladné počasí se žáci pustili s plnou vervou do práce.“ 

A ani letos tomu nebylo jinak a žáci byli dosti překvapeni svými objevy. Nasbírali zbytky igelitových pytlů, starých kbelíků, rozbité sklo, kelímky, hrnce, ale i bedly a vyplašili pár srnek a zajíců. Nejvíce odpadků nasbírali žáci kolem cyklostezky podél řeky Lubiny. „Žáky ani tak nepřekvapily kelímky, sáčky, obaly od cigaret, jako nález zubní protézy na cyklostezce,“ popisuje bizarní úlovek žáků Bohdana Hutyrová.

Bc. Hana Horáková


Nečekané zážitky a plné pytle odpadů. Taková byla akce Ukliďme Česko v podání lichnovských žáků!

Do úklidové akce Ukliďme Česko se zapojují lidé ze všech koutů České republiky. Uklízejí školáci, skauti, děti z dětských domovů, vysokoškoláci, pejskaři, ekologové a všichni další, na které si vzpomenete. 

V pátek 8. dubna 2022 se připojili také žáci z druhého stupně naší základní školy. „Ve spolupráci s Obcí Lichnov a Mysliveckým sdružením Lichnov – Bordovice jsme se vydali vyčistit předem vytipované lokality v katastru naší obce,“ popisuje plán úklidu organizátorka akce Mgr. Bohdana Hutyrová. A tak se žáci vybavení potřebným nářadím a pracovními rukavicemi rozdělili do několika skupin a vydali se zkrášlit okolní prostředí. 

„Sedmá třída uklízela oblast okolo cyklostezky po obou březích řeky Lubiny, deváťáci spolu se žáky ze třídy VI. B zbavili odpadků oblast pod Červeným kamenem a třídy VI. A spolu s osmičkou si vzaly na starost oblast Závrší. Vše proběhlo pod dohledem třídních učitelů a svatého Izidora,“ vtipně sděluje kantorka. 

Při úklidu objevili žáci spoustu pokladů – od pneumatik, plastových pytlů, rozbitých kbelíků až po sklenice zavařenin, dráty nebo roury. Našli rovněž ostatky volně žijících živočichů, ale „lovci lebek“ si je pak odnesli jako trofej domů.

Jaké dobrodružství na svých úklidových cestách zažili, popisuje Bohdana Hutyrová: „Občas jsme vyplašili zvířata z jejich úkrytů. Viděli jsme zajíce, srny, ropuchu, kachny, velké množství ptáků a ryb. Žáci pracovali s velkým nasazením a nadšením. Práce jim šla pěkně od ruky. Společně zbavili přírodu velkého množství odpadů, a pomohli tak udržet prostředí, ve kterém žije zvěř. Členové mysliveckého sdružení na oplátku přislíbili žákům zorganizování mysliveckého dne plného soutěží a aktivit, na který se už teď všichni těší! Lovu zdar!“

Bc. Hana Horáková


Slavíme skvělý počin v krajské olympiádě z biologie

Znalosti z přírodopisu si prověřili žáci naší základní školy. Tato předmětová soutěž, která je jednotná pro celou Českou republiku, má za cíl vyhledávat talenty a rozvíjet nadané žáky. Ani pandemie koronaviru nezastavila organizátory z Masarykovy univerzity a pod heslem pana Wericha: „Kdo chce, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod,“ zorganizovala 55. ročník Biologické olympiády distančně. 

„Téma zůstalo stejné jako v předchozím roce – těžký život ve vodě. Trojice žáků z naší školy: Tomáš Macíček a Vojtěch Tichavský ze sedmého ročníku a Matouš Kocián z devátého ročníku v letošním školním kole uspěla, a splnila tak předpoklady pro postup do krajského kola,“ sděluje podmínky okresního kola Mgr. Bohdana Hutyrová, učitelka přírodopisu a koordinátorka EVVO. 

Podmínky pro postup do krajského kola nám popsal sedmák Tomáš Macíček: „Abychom se mohli přihlásit do krajského kola, museli jsme vypracovat vstupní úkol. Vybral jsem si průzkum bentosu na dně potoka a rybníka, protože tento úkol mi připadal nejzajímavější. Objevil jsem hodně druhů, které jsem nikdy neviděl. Po odchytu bezobratlých jsem určil jejich druh a identifikační hodnotu kvality vodu a sepsal do dokumentu, který sloužil jako vstupní úkol.“ 

Další žáci pozorovali ptáky vázané na vodních plochách nebo počítali spotřebu vody v domácnosti. Všichni tři splnili podmínky a sváteční den 1. května 2021 slavili účastí na krajském kole olympiády, které probíhalo distanční formou.

„Úspěšným řešitelem krajského kola se stává ten, který získá šedesát procent bodů z celkového počtu. Tomáš Macíček se mezi úspěšné řešitele zařadil, navíc obsadil úžasnou šestou pozici v Moravskoslezském kraji. Tento úspěch nás moc těší, víme, že za ním stojí spousta času stráveného studiem. A především mě těší Tomášův zájem o biologii a věřím, že svůj talent bude nadále rozvíjet,“ fandí Tomovi učitelka Bohdana Hutyrová. 

„Samozřejmě gratulujeme všem soutěžícím. Věřím, že účast v krajském kole olympiády pro ně byla cennou zkušeností a že si odnesli spoustu nových vědomostí a budou soutěžit dále,“ vzkazuje závěrem přírodopisařka

Bc. Hana Horáková


Geologická olympiáda: v krajském kole máme dva úspěšné řešitele

Pravidelně vás informujeme o úspěších dětí z naší školy, včetně toho, kterých olympiád a soutěží se účastní. Jednou ze soutěží, do kterých se naši žáci připojili, byla Geologická olympiáda, jejíž krajské kolo se uskutečnilo v pondělí 19. dubna 2021. 

Naši školu v něm reprezentovala dvojice žáků z deváté třídy Bibiána Gilarová a Matouš Kocián, kteří do krajského kola postoupili z kola okresního. V krajském kole se stali úspěšnými řešiteli s umístěním na krásném 17. a 18. místě. 

„Cílem pořadatelů geologické olympiády je vyhledávat talentované žáky, systematicky je podporovat a rozvíjet jejich odborný růst v dané oblasti. Zároveň jim získané znalosti napomáhají při výuce o neživé přírodě,“ přibližuje důležitost těchto soutěží Mgr. Bohdana Hutyrová, učitelka přírodopisu a koordinátorka EVVO. 

„Bibiáně a Matoušovi patří poděkování za to, že ve své školní práci udělali něco navíc a za reprezentaci školy. K jejich umístění jim gratulujeme,“ vzkazuje oběma úspěšným řešitelům jejich učitelka.

Bc. Hana Horáková


Nenechte si ujít nový projekt a pojďte s námi pěstovat úžasnou zeleninu!

Milé žákyně, milí žáci,
víte, jaký je rozdíl mezi rajčetem, které koupíte v supermarketu, a rajčetem, které si doma vypěstujete? Čekáte, že Vám to prozradíme? Ba ne! My vám to neřekneme, ale vyzkoušíte si to na vlastní kůži. Zapojte se společně s námi, se svými sourozenci, rodiči, prarodiči či kamarády do projektu Pojď s námi pěstovat úžasnou zeleninu. A to je teda challenge! 

„Chtěli bychom motivovat děti a jejich blízké k tomu, aby se nebáli si sami něco vypěstovat. Doufáme, že v časech, kdy nemůžeme obhospodařovat naše záhonky ve škole, nám pomohou prarodiče a rodiče, kteří dětem předají svá moudra, aby mohli společně zažít, jaký je fajn pocit vypěstovat si vybranou plodinu vlastními silami a sami vzít do rukou zodpovědnost s nakládáním s potravinami,“ říká organizátor projektu, učitel pracovních činností Ing. Petr Černošek. 

Jak se můžete do projektu zapojit? „Vytvoříme v naší Google Učebně kurz, do kterého budou pozváni všichni žáci školy. A pak už to jen na samotných dětech. Mohou vkládat své informace o výběru plodiny, jejím zasetí, přesazování, zkrátka péčí o ni v průběhu její vegetace. Těšíme se na fotopříběhy či videa už teď a doufáme, že se nezapojí pouze děti :-),“ doplňuje podmínky projektu učitelka přírodopisu Mgr. Bohdana Hutyrová. 

Tak pojďte do toho s námi. Naučte se nové manuální dovednosti a posilněte své schopnosti organizace. 

                                                                                Bc. Hana Horáková


Jsme Zelená škola, třídíme také elektroodpad

Naše škola se zapojila do projektu Zelená škola, a umožňuje tak žákům a učitelům třídit nejen základní složky odpadu, jako je papír, plast a sklo, ale i elektroodpad a baterie. Snadná recyklace vysloužilých elektrozařízení a baterií bez nutnosti cesty na speciální místo zpětného odběru je předpokladem pro podporu uvědomělého chování a je základem pro vytvoření ekologického cítění u dětí.

Vysloužilé elektrospotřebiče z domácností a baterie mohou žáci školy jednoduše odkládat do sběrného boxu, který je umístěn v hale školy. V případě většího množství mohou rodiče odevzdat na místo sběru papíru ze zadní strany školy. Projekt naší škole také umožňuje bezplatnou ekologickou likvidaci velkého elektroodpadu.

Cílem projektu Zelená škola je ochrana životního prostředí zabezpečením zpětného odběru a efektivní recyklace nepotřebných elektrozařízení. Ta obsahují mnohé nebezpečné látky, jako je například rtuť, olovo, kadmium či brómované zpomalovače hoření, ale také velké množství recyklovatelných a znovu využitelných materiálů.

Iniciátorem projektu je společnost REMA Systém a.s., která zajišťuje organizaci sběru, třídění, recyklaci a nakládání s elektroodpadem v celé České republice.

Ing. Petr Černošek, koordinátor EVVO


Ekodomeček funguje: do školy můžete stále nosit starý papír

Ve škole i nadále probíhá sběr starého papíru, a to stejnou formou jako doposud. „Ekodomeček je zamčený, takže starý papír mohou lidé dávat k budově školy pod stříšku. Každý den balíky papíru odnáší náš pan školník Milan Uger, který jej ukládá právě do domečku,“ upřesnila Mgr. Monika Čempel, vedoucí ekonomického a provozního úseku.

Prosíme tímto o papír tříděný a pokud možno svázaný:

  • noviny, papír a časopisy zvlášť;
  • papírové kartony zvlášť.

„Pokud někdo odevzdává do sběrového papíru staré knihy, prosíme o odtržení knižní vazby. Tu sběrna totiž nevykupuje, patří do komunálního odpadu,“ uvedla další možnost, jak nakládat s odpadem, Mgr. Monika Čempel. Informaci o množství odevzdaného papíru za žáky školy hlaste jejich třídním učitelům prostřednictvím e-mailu.

Děkujeme všem za spolupráci.

Bc. Hana Horáková


Ano, i my měníme školu s IKEA – jsme v top desítce!

Nedávno jsme veřejnost informovali prostřednictvím školního webu o soutěži, kterou iniciuje IKEA pro podporu Ekoškol a Ekotýmů a do níž se zapojila i lichnovská škola. Cílem bylo získat finanční podporu v hodnotě deset tisíc korun a financovat touto cestou projekt, který si sami soutěžící vymyslí a vyhotoví. Žáci z Lichnova v čele s učiteli Ing. Petrem Černoškem a Mgr. Bohdanou Hutyrovou zvolili pro svůj projekt založení květnaté louky pro opylovače. Svým projektem porotu zaujali a zařadili se mezi deset nejlepších uchazečů v rámci celé České republiky. Díky tomu slíbenou finanční dotaci získali! 

„Mám z úspěchu velkou radost. Vždy mě velmi těší, když učitelé sami přijdou s nápadem, který chtějí realizovat. Je to mnohem lepší než jim tyto věci určovat. A protože ve škole máme spoustu šikovných pedagogů, kteří jsou odborníky v různých oblastech, je i to, co s našimi žáky tvoří, velmi pestré,“ uvádí ředitelka školy Mgr. Olga Síbrtová s tím, že realizaci projektu ráda podpořila a nyní už se moc těší na louku, květiny i bzučící čmeláky pod okny ředitelny, kde by květnatá louka po dohodě se starostou obce Ing. Alešem Mičulkou měla vzniknout.  

Do 30. dubna 2020 by měla být louka vyseta a v průběhu května budou na sociálních sítích IKEA a Ekoškola zveřejněny i fotografie. Děkujeme a gratulujeme celému lichnovskému týmu Ekoškoly.

Bc. Hana Horáková


Doneste do školy nepotřebné elektrozařízení a pomozte nám vyhrát

Všeobecné povědomí o recyklaci odpadu se rozšířilo po všech koutech snad celé země. Dnes nanovo zpracováváme papír nebo plast, ale i další suroviny a z těchto recyklátů vznikají nové výrobky. Ale věděli jste, že lze recyklovat i elektrozařízení? Odpověď je snadná: ano, je to možné. Elektroodpadem se rozumí velké a malé domácí spotřebiče, hračky, počítače, notebooky, televize, staré trouby, přenosné baterie, akumulátory a další. A jak to vlastně funguje? Tyto výrobky se rozebírají na menší součástky, které se podle složení třídí. Tak můžeme získat například kovy, plasty, keramiku, ale i dřevo a řadu nebezpečných toxických látek. Velký zájem je především o drahé kovy – zlato a platinu. 

Základní škola v Lichnově nabízí možnost si od 1. února 2020 zasoutěžit právě ve sběru vysloužilého elektrozařízení, a to v projektu nazvaném EkoEDA. Sběr zařízení bude probíhat až do 21. dubna 2020, kdy budou probíhat poslední svozy.

„Měli bychom nasbírat alespoň sto kilogramů elektroodpadu, ale čím více, tím lépe. Protože za každý kilogram se počítá odměna v částce jedné koruny,“ upřesnil pravidla soutěže Ing. Petr Černošek a dodal, že: „Soutěžit se bude se o vouchery na nákup elektroniky. Tu bychom rádi využili ve škole. Jak jsme dopadli, se dozvíme do 18. května 2020.“ Takže neváhejte a noste Vaše vysloužilé elektrozařízení do školy a pomozte žákům získat poukázku na nákup elektroniky.

Co nového vzniká, když recyklujeme:

Plast: dětská hřiště, ploty, zatravňovací dlažba.
Papír: brčka, sešity, mulčovací rohože.
Sklo: lahve na minerálky, pěnové sklo, filtrační materiál.
Oleje: filtrovaný olej, odpadní tuk v kuchyni – výroba metylesteru.
Elektrozařízení: módní oděvy z počítačových desek, náušnice, hodiny, manžetové knoflíčky.

Bc. Hana Horáková


Měníme školu s IKEA aneb Lepší život pro všechny!

Základní škola v Lichnově opravdu nelení. Protože nosí titul Ekoškola, zapojila se do projektu, který pořádá IKEA pro podporu činnosti Ekotýmů a Ekoškol. Více prozradil učitel Ing. Petr Černošek, který projekt ve škole zaštiťuje: „Přihlásili jsme se do probíhajícího už sedmého ročníku soutěže, který podporuje zlepšení životního prostředí. Vybraní uchazeči obdrží peněžní částku, ze které se financuje naplánovaný projekt. My máme v plánu udělat květnatou louku. Zlepšíme tak životní prostředí, podpoříme výskyt hmyzu a zkrásníme okolí školy.“ Do konce dubna by měl být projekt realizován a zpracován. „Vrchol projektu by měl být na Den Země 22. dubna 2020. Určitě se budeme snažit, aby náš plán vyšel podle našich představ,“ dodal Ing. Petr Černošek.

Přejeme celému Ekotýmu, aby získal potřebné finance, a aby se jim projekt zdařil dle jejich představ. Budeme se těšit na barevnou a voňavou květinovou louku!

Více informací o probíhající soutěži naleznete zde: https://ekoskola.cz/cz/vyzva-2019-2020

Bc. Hana Horáková


Přines květinu do ZŠ

  • Máš doma květinu, pro kterou už nemáte doma místo?
  • Máš doma květinu, která se Vám velmi rozrostla?
  • Nedaří se květině ve Tvém pokoji?
  • Přines ji do školy, možná pro ni najdeme ideální prostor
  • Přines ji v květináči, který už doma nepotřebujete 

kdy: během celého února, 7:20 – 7:40
kde: do speciální učebny na modrou skříň



všechny články v rubrice Ekoškola

Ekoškola

Projekt s názvem Eco-School, tedy Ekoškola, byl vytvořen v roce 1994 v Kodani. Od té doby se významně rozšířil. V současnosti se do Ekoškoly zapojilo 49 000 škol, 16 000 000 žáků z 64 zemí, což z ní dělá největší vzdělávací program pro školy na světě. Jeho základem je metodika sedmi kroků, kterápomáhá žákům, učitelům i rodičům, aby se stali nositeli pozitivních změn ve své škole a obci. Ekoškola všestranně zlepšuje životní prostředí školám, přináší mezinárodní ocenění, finanční úspory a další výhody. 

V roce 2005 se Ekoškola dostala do České republiky díky hnutí TEREZA. Začínalo se s deseti pilotními školami, stručnou metodikou vytištěnou na papírech a čtyřmi tématy na zkoušku. Od té doby se Ekoškola značně rozšířila, v současnosti tento program využívá až 400 škol v České republice, z toho 130 škol získalo mezinárodní titul Ekoškola. Ekoškola patří i dle statistiky České školní inspekce mezi nejčastěji využívané programy mezi školami, v České republice probíhá pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Je tradicí, že ministři připojují svůj podpis na certifikát opravňující školy k užívání mezinárodního titulu Ekoškola.

Naše škola je do tohoto mezinárodního programu zapojena od školního roku 2011/2012. Patří mezi těch 130 českých škol, které získaly titul Ekoškola a mohly vyvěsit velkou zelenou vlajku, symbol Ekoškol. Za tímto úspěchem stála ředitelka školy Mgr. Alena Dobečková, která ve škole ekologické aktivity významně podporovala a řadu let vedla Ekotým školy. Stejně jako další zapojené školy jsme své zkušenosti sdíleli, při různých aktivitách jsme se mohli opřít o radu a pomoc rozsáhlé sítě partnerů, krajských koordinátorů, konzultantů a zkušených učitelů v roli mentorů. Učitelé si mohou rozšiřovat obzory na seminářích, sdílet své zkušenosti na workshopech, těžit z připravených výukových materiálů a přispívat svými příklady dobré praxe.

Školy mohou vyučovat a realizovat praktické projekty na zlepšení školy a okolív devíti tématech: Prostředí školy, Energie, Voda, Odpady, Doprava, Šetrný spotřebitel, Biodiverzita, Klimatická změna a Jídlo.

Mezi hlavní požadavky Ekoškoly patří:

  • Ekotým – složený z žáků, učitelů a provozních zaměstnanců, případně rodičů.
  • Analýza – silné a slabé stránky školy a dopad na životní prostředí.
  • Plán činností – konkrétní činnosti a úkoly, termíny pro jejich splnění.
  • Monitorování a vyhodnocování – pravidelné sledování naplnění úkolů.
  • Environmentální výchova ve výuce – ve výuce seznamuje žáky s tématy, se kterými se zabývají v analýze.
  • Informování a spolupráce – sdílení informací s úřady, veřejností, úřady.

Hlavním cílem je, aby žáci, učitelé, provozní zaměstnanci a další dospělí společně snižovali ekologický dopad činnosti školy a svého jednání na životní prostředí. Program vede ke zlepšování školy a jejího okolí a k posilování samostatnosti dětí, které mění své nároky a také prostředí, ve kterém studují. Zároveň děti získávají užitečné dovednosti pro svůj budoucí život a učí se, jak se mohou zapojit do demokratického rozhodování. 

Mohou také identifikovat environmentální problémy v oblastech energie, vody, odpadů, prostředí školy, dopravy a spotřebitelství, které se projevují ve škole a jejím okolí. Analyzují příčiny a důsledky těchto problémů a konflikty vznikající při řešení. Žáci jsou přesvědčeni o tom, že má smysl tyto problémy řešit, že je mohou ovlivnit a že se mohou do jejich řešení zapojit. Získávají výzkumné dovednosti, při kterých zkoumají efektivitu navrhovaných a realizovaných opatření k ekologizaci provozu školy. 

Dále žáci vytváří akční strategie a analyzují stav školy ve stanovených oblastech, plánují zlepšení současného stavu, navrhují opatření, která realizují, monitorují a vyhodnocují jejich fungování a dopad. Svým každodenním chováním přispívají k naplňování těchto opatření. Žáci informují o výsledcích této práce celou školu a šíří informace navenek (do obce apod.). A co je důležité – prezentací svých úspěchů motivují a inspirují ostatní: rodiče a veřejnost.Více informací o programu Ekoškola se dozvíte zde: https://ekoskola.cz/cz