Badmintonový turnaj proběhl v naší škole poprvé, v režii žákovského parlamentu
S nápadem uspořádat turnaj v této populární hře přišli před nějakou dobou starší žáci žákovského parlamentu v čele s deváťákem Jakubem Buzkem. I když už to vypadalo, že se turnaj z časových důvodu neuskuteční, i díky ochotě třídního učitele devátého ročníku Mgr. Ondřeje Švrčka, se osmáci a deváťáci sešli ve středu 19. června 2024 v tělocvičně, aby poměřili své síly v tomto raketovém sportu.
„Z kapacitních a časových důvodů jsme museli turnaj nabídnout jen osmákům a deváťákům, protože jsme byli schopni postavit jen jedno hřiště. Cílem bylo, aby si žáci zahráli. Do dalších let máme co zlepšovat,“ komentuje turnaj vedoucí žákovského parlamentu Mgr. Gabriela Mynářová.
Turnaje ve čtyřhře se zúčastnilo celkem jedenáct týmů. Nejprve se hrály zápasy ve skupině, z níž vždy postupovala dvě družstva. Poté se sehrálo semifinále, zápas o třetí místo a finále. „Bylo vidět, že se hráči postupně rozehrávali a v závěru jsme byli svědky velmi napínavých utkání,“ popisuje průběh akce Ondřej Švrček.
Do tělocvičny se přišly podívat téměř všechny třídy se svými třídními učiteli a zejména hráči vehementně fandili jako na florbalových turnajích, kterých se řada z nich pravidelně účastní díky zapojení v různých klubech.
„Děkuji Spolu rodičů a přátel školy za poskytnutí finanční podpory pro nákup cen, panu učiteli Švrčkovi za výpomoc, bez které by se turnaj uskutečnit nemohl, vedení školy za umožnění turnaj uspořádat a také všem hráčům,“ uzavírá Gabriela Mynářová.
Výsledky se ustálily v následujícím pořadí:
1. místo – Adam Kuběna, Jakub Havel
2. místo – Jakub Pícha, Viktor Štěpán
3. místo – Kryštof Sedlář, Matyáš Macháček
„Bylo to skvělé, všichni jsme si turnaj užili. Příští rok to určitě uspořádáme znova,“ s úsměvem na rtu sděluje Daniel Švec, jeden z členů žákovského parlamentu.
Mgr. Ing. Martina Havlíková
Do dubnové horské výzvy se zapojilo třiatřicet dětí, tři výherci získali poukázky na nákup sportovního vybavení
„Neseď doma v bačkorách, prožij duben na horách!“ Tak zněl název dubnové výzvy žákovského parlamentu naší školy, do které se zapojilo třiatřicet dětí napříč základní i mateřskou školou a také někteří pedagogičtí pracovníci. Fotky z hor a zdolaných horských vrcholů mohli všichni turisté posílat na školní e-mail v průběhu celého měsíce dubna. Losování v pondělí 6. května 2024 odhalilo jména tří výherců poukázek na nákup do obchodu se sportovním vybavením. Poukázky získala Veronika Němcová z V. třídy, Karel Prchal ze III. třídy a David Janyška z VI. B třídy. Všech třiatřicet dětí, které se do dubnové výzvy zapojily, dostalo účastnický list.
V prostorách chodby u jídelny vznikla za účelem sportovní výzvy speciální horalská nástěnka. Na nástěnce každý den přibývaly nové fotografie malých turistů. „Nejčastěji se na zaslaných fotkách objevovaly děti na Velkém Javorníku a Červeném kameni, ale našly se fotky i z Lysé hory nebo polského Trojmezí,“ prozrazuje nejčastěji navštěvovaná místa v okolí asistentka pedagoga a spoluorganizátorka výzvy Michaela Vymětalová. Ta ještě dodává, že velké množství fotek také přišlo od samotných pedagogů, kteří navíc pro své kolegy zorganizovali výšlap na vrchol Červeného kamene.
„Za celý žákovský parlament děkuji všem dětem i pedagogům, kteří se do turistické výzvy zapojili, a přeji všem spoustu dalších povedených výšlapů a hlavně radost z pobytu v přírodě,“ uzavírá Michaela Vymětalová.
Mgr. Ing. Martina Havlíková
Na Valentýna rozdával žákovský parlament radost a lásku
Ve středu 14. února 2024, tedy na den svatého Valentýna, uspořádal žákovský parlament další tematickou akci – Obleč se do valentýnských barev. Celá škola si tedy ze šatníku vybrala oblečení v červené, růžové a bílé barvě a díky tomu se to v některých třídách, zejména na prvním stupni, těmito barvami jen hemžilo.
„Ukázalo se, že nejen žáky, ale také zaměstnance školy tematické dny baví, a už se nemůžu dočkat, co dalšího žákovský parlament vymyslí,“ komentuje tuto výzvu vedoucí žákovského parlamentu Mgr. Gabriela Mynářová.
Valentýn je svátek všech zamilovaných, jehož historie sahá až do antického Říma, kdy se do urny lásky vkládaly lístečky dívek, z nichž si chlapci následně vybírali svou milou. Taková tradice už vymizela, ale lásky není nikdy dost, a tak si žákovský parlament navíc připravil pro celou školu valentýnskou poštu. Na jedné ze schůzek jeho členové připravili plakátky a schránku, aby do ní žáci mohli vkládat dopisy a vzkazy pro ty, které mají rádi a na kterých jim záleží.
„Schránka byla úplně plná, což mě moc těší. Přáníčka dostali také učitelé, asistentky, a dokonce i paní uklízečky s panem školníkem,“ dodává Michaela Vymětalová, která spolupracuje na vedení žákovského parlamentu.
„Také já jsem dostala valentýnskou poštou několik vzkazů. Velkou radost mi udělala pisatelka Klárka, která uvádí, že je ráda, že se na děti chodím dívat a že jsem tady s nimi. Je vidět, že děti chtějí mít svého ředitele nablízku, nikoliv pouze zavřeného v ředitelně,“ uvádí se smíchem ředitelka školy Mgr. Olga Síbrtová a dodává, že všechny vzkazy nesly pozitivní poselství a moc ji potěšily.
Mgr. Ing. Martina Havlíková
Bubnovali jsme, aby bylo děti slyšet. Nejenom žákovský parlament připomněl násilí na dětech
V České republice je násilím v rodině zasaženo zhruba čtrnáct procent dětí. Proto se naše škola v pondělí 20. listopadu 2023 premiérově zapojila do celorepublikové akce s názvem Bubnovačka, kterou pořádá Centrum LOCIKA. Bubnováním jsme dali hlas týraným dětem, které o svých problémech mlčí. Podstatou bubnování je tedy i fakt, že „ticho děti před násilím neochrání“.
Centrum LOCIKA připravilo materiály pro preventivní vyučovací hodinu, které třídní učitelé využili v hodinách etické výchovy nebo prvouky. „Cílem bylo děti seznámit s problematikou domácího násilí a vysvětlit, proč budeme 20. listopadu bubnovat,“ vysvětluje smysl akce a průběh příprav organizátorka Bubnovačky a koordinátorka žákovského parlamentu ve škole Mgr. Gabriela Mynářová.
Ještě před samotnou Bubnovačkou členové žákovského parlamentu představili celou akci v jednotlivých třídách dětem. Vyzvali je, ať si v pondělí 20. listopadu 2023 přinesou jakékoli náčiní pro bubnování, aby se všichni mohli sejít v 10:10 hodin na hlavní chodbě, kde jsme si následně společně zabubnovali na různé nástroje – od odpadkového koše přes Mixit tubusy až po pořádný zvučný buben.
Po úvodním slově, kterého se chopila členka žákovského parlamentu, a tedy jedna z pořadatelek akce Kateřina Machalová z třídy VII. A, se na pokyn začalo bubnovat.
„Moc děkuji všem kolegům i žákům, kteří se do Bubnovačky zapojili, a také děkuji žákovskému parlamentu i Katce, která na závěr celou akci zakončila pro mě až dojemnými slovy,“ sděluje své pocity Gabriela Mynářová.
Asistentka pedagoga Michaela Vymětalová, která vypomáhá s chodem žákovského parlamentu, připravila z Bubnovačky video.
Mgr. Ing. Martina Havlíková
Žákovský parlament zasedá i v tomto školním roce. Už po prvním zasedání přináší „zlepšováky“
Také v tomto školním roce spojí žáci od pátého do devátého ročníku své síly a budou se snažit pro všechny spolužáky i pedagogy udělat školu ještě příjemnějším místem pro trávení všednodenních dopolední. Pod taktovkou učitelky českého a anglického jazyka Mgr. Gabriely Mynářové a její pravé ruky asistentky pedagoga Michaely Vymětalové budou všichni společně usilovat o splnění cílů, které si na první schůzce stanovili, mimo jiné třeba i o stmelování celé školy.
Předsedou a místopředsedou žákovského parlamentu se také pro letošek stala osvědčená zodpovědná dvojka Josef Mičulka a Jakub Buzek z deváté třídy, kteří budou šéfovat téměř dvacítce členů. „Jsem velmi ráda, že kluci zůstávají i nadále naší součástí. Cením si jejich přístupu ke všem úkolům a také samostatnosti vymýšlet neotřelé nápady,“ pěje na kluky slova chvály Gabriela Mynářová.
Na otázku, co by si žáci přáli nejvíce, měli jasno. Rádi by venkovní okolí školy oživili posezením. „Chtěli bychom lavičky před školou a také herní prvky pro naše „družiňáky“, ať si mají venku kde hrát,“ shodují se zvolení členové.
Venkovní posezení by žáci využili v teplých dnech i při čekání na odpolední vyučování. Chvíle ve dnech chladnějších by si potom mohli zkrátit hraním her na školní chodbě: „Uvítali bychom nějakou stolní hru, fotbálek nebo pukec,“ doplňují předseda a místopředseda žákovského parlamentu.
Jako další nedostatek žáci vnímají školní jídelnu. Ovšem nejedná se o stravování, nýbrž o samotný prostor. „Rádi bychom měli ve školní jídelně více stolů, ať nemusíme čekat dlouho v řadě na oběd. Mohly by se také rozvrhy nastavit tak, aby byl v jídelně každý den zhruba stejný počet žáků,“ doplňují zvolení zástupci s tím, že třešničkou na dortu by bylo útulnější vybavení prostoru jídelny.
Co se týče plánu akcí, rádi by členové žákovského parlamentu zachovali tematické dny. „Den bez aktovky byl loni podařený, rádi bychom ho uspořádali i letos,“ uzavírají žáci.
Jak je vidět, žákovskému parlamentu náměty nescházejí, i když před nimi stojí spousta práce. Přejeme jim, ať je dobré nápady ani touha měnit své okolí k lepšímu neopouštějí.
Mgr., Ing. Martina Havlíková
Jak dopadla výzva žákovského parlamentu? Den bez aktovky jsme zvládli na výbornou!
Žákovský parlament čekal celý školní rok na to, než se počasí udobří, aby mohl uspořádat No Backpack Day, tedy Den bez aktovky. Akce měla připomenout to, že v afrických zemích, kde vládne chudoba, musí děti běžně chodit do školy bez aktovek, a navíc šlapou často do školy dlouhé kilometry pěšky – mnohdy také bez bot. Proto si ve čtvrtek 8. června 2023 většina žáků a pedagogů přinesla své pomůcky v něčem jiném než ve svých školních batozích.
Ve škole se díky této výzvě od rána šířila dobrá nálada a škola doslova ožila nápaditostí, protože všichni, kdo se zapojili, dali průchod své fantazii a humoru. Kolečka, sušák na prádlo, vysavač, rozpáraný plyšový delfín, kufříky, obaly od hudebních nástrojů, popelnice, kočárek, podběrák, nákupní košík…Tohle je jen krátký výčet toho, v čem si žáci přinesli své školní potřeby. Nutno dodat, že mladší žáci výběr diskutovali s maminkou či tatínkem, takže se mnohde zapojila celá rodina. „Moc se mi to líbilo, už vím, co si vezmu příště.“ „Bylo to fajn,“ zaznívalo prostorem školy.
„Pro tuto akci se žákovský parlament rozhodl oslovit Spolek rodičů a přátel školy, aby se mohly nakoupit ceny pro ty opravdu nejoriginálnější alternativy školních aktovek. Hlasování probíhalo v rámci tříd, z něhož vzešel jeden vítěz, který následně reprezentoval svou třídu a svůj skvělý nápad při vyhodnocování,“ popisuje nelehké zorganizování celé školy vedoucí žákovského parlamentu Mgr. Gabriela Mynářová.
Odborná porota složená ze zástupců žákovského parlamentu, asistentky pedagoga, vyučujících za oba stupně a také vedení školy to rozhodně neměla jednoduché. „Nejraději bychom vyhlásili všechny, těžko se vybírá jen pět,“ popisuje průběh hlasování asistentka pedagoga Michaela Bačová.
Nakonec se však porota shodla na těch opravdu nejoriginálnějších nápadech, a tak mohlo proběhnout vyhlášení vítězů, které se uskutečnilo za přítomnosti všech pedagogů i žáků školy na hlavní chodbě. Všech dvanáct zástupců tak mohlo za potlesku svých spolužáků představit své „aktovky“ a zároveň popsat, kdo jim s nápadem pomáhal.
A jak to nakonec dopadlo? Ceny za kreativitu a originalitu obdrželi:
- Šimon Matúš z I. třídy a jeho modrý dvoukolák;
- Jan Pustějovský z V. třídy a jeho sušák na prádlo;
- Lukáš Macíček z VI. B třídy a jeho podběrák;
- Jiří Jalůvky ze VII. B třídy a jeho hasicí přístroj;
- Vítězslav Zeman z VIII. třídy a jeho vysavač.
„Jsem moc ráda, že se do akce zapojilo tolik žáků. Upřímně jsem měla trochu obavy, že to žáky nezaujme, ale nakonec jsem byla velmi příjemně překvapena,“ shrnuje své dojmy Gabriela Mynářová.
„Těší mě, že žákovský parlament přichází s novými nápady, a to nejenom pro materiální zlepšení podmínek ve škole, ale i pro zlepšení dobré nálady. Vůbec jsem netušila, jak může taková akce ve škole proběhnout, proto mě moc mile překvapilo, jak škola tento den ožila. Společné vybírání toho, kdo bude ve finálovém klání o nejoriginálnější nápad reprezentovat třídu, a nadšené povzbuzování žáků na hlavní chodbě při vyhlašování nejlepších předmětů zastupujících aktovky bylo obestřeno atmosférou komunikace a veselí. Myslím si, že podobné akce stmelují žáky školy. A pokud má akce ještě další přesah, kterým je uvědomění si toho, že ne pro každé dítě na světě je aktovka nebo batoh samozřejmostí jako pro nás, mohu žákovskému parlamentu za jeho iniciativu jedině poděkovat,“ hodnotí akci ředitelka školy Mgr. Olga Síbrtová.
Bc. Hana Horáková
Výzva parlamentu zní: Zvládneš den bez aktovky?
Žákovský parlament pořádá již tento čtvrtek 8. června 2023 akci No Backpack Day.
Tato akce má připomenout všechny děti, které nemohou nosit své pomůcky a knihy v aktovce, a navíc musí ujít hned několik kilometrů, aby se dostaly do školy.
Proto si den bez batohu pojď vyzkoušet i ty a přines si své věci do školy v něčem originálním, výjimečném a netradičním.
Bc. Hana Horáková
I ve školním roce 2022/2023 pracuje ve škole žákovský parlament. Prosím, seznamte se s jeho členy
Po menší odmlce způsobené dlouhodobou nemocí vedoucí žákovského parlamentu se v letošním školním roce znovu rozběhla jeho činnost. Role koordinátorky se ujala češtinářka a angličtinářka v jedné osobě Mgr. Gabriela Mynářová. Její pravou rukou budou další dva noví kolegové – učitel informatiky a matematiky Bc. Michal Karban a asistentka pedagoga Michaela Bačová.
Do žákovského parlamentu byli na začátku školního roku zvoleni vždy dva zástupci z každé třídy od pátého ročníku výše. Následně si zástupci žáků v rámci žákovského parlamentu zvolili svého předsedu a místopředsedu a rozdělili další funkce.
V jakém složení bude žákovský parlament letos pracovat? Prosím, seznamte se s jeho členy:
Josef Mičulka
předseda ŽP
Třída: VIII.
Nejoblíbenější předmět: německý jazyk
Koníčky: kroužek vaření na naší škole, hasičský kroužek a Duha Klubáci
Proč si mě třída zvolila? Protože jsem ochotný a šikovný.
Co bude mým cílem pro školní rok 2022/2023 v žákovském parlamentu? Mým hlavním cílem bude přidat do cvičné kuchyňky nové vybavení.
Jakub Buzek
místopředseda ŽP
Třída: VIII.
Nejoblíbenější předmět: zeměpis
Koníčky: badminton, jízda na kole
Proč si mě třída zvolila? Třída si mě zvolila, protože se nebojím říct svůj názor a umím prosadit přání třídy.
Co bude mým cílem pro školní rok 2022/2023 v žákovském parlamentu? Mým cílem v tomto školním roce bude získat nové vybavení do školní cvičné kuchyňky a naplánovat různé akce pro žáky.
Jiří Přadka
fotograf ŽP
Třída: IX.A
Nejoblíbenější předmět: anglický jazyk, matematika
Koníčky: motorky, požární sport, vojenská letadla (vojenská technika)
Proč si mě třída zvolila? Já jsem šel sám, protože nikdo jiný jít nechtěl, ale myslím si, že by mě zvolili, protože mám dobré nápady.
Co bude mým cílem pro školní rok 2022/2023 v žákovském parlamentu? Aby se žáci ve škole cítili dobře.
Markéta Rečková
zapisovatelka ŽP
Třída: IX. A
Nejoblíbenější předmět: dějepis a angličtina
Koníčky: čtení, malování, hudba, požární sport
Proč si mě třída zvolila? Jsem spolehlivá a kreativní.
Co bude mým cílem pro školní rok 2022/2023 v žákovském parlamentu? Zpříjemnit žákům pobyt ve škole.
Michaela Babincová
mluvčí ŽP
Třída: IX. B
Oblíbený předmět: přírodopis, matematika, chemie
Koníčky: plavání (sporty), čtení,
Proč si mě třída zvolila? Jsem spolehlivá, mám dobré komunikační schopnosti.
Co bude mým cílem pro školní rok 2022/2023 v žákovském parlamentu? Mým cílem je prosadit názory žáků, aby i ostatní (nejen pedagogický sbor) viděli naše pohledy na věc a dokázali lépe porozumět nové generaci.
František Špaček
„ajťák“
Třída: IX.B
Nejoblíbenější předmět: tělocvik, anglický jazyk
Koníčky: počítačové hry, vaření
Proč si mě třída zvolila? Třída má ve mě důvěru, mám již nějakou zkušenost z minula.
Co bude mým cílem pro školní rok 2022/2023 v žákovském parlamentu? Umožnit žákům, aby skutečně a účinně ovlivňovali život školy, ve které se vzdělávají.
Ema Holubová
Třída: VII.B
Nejoblíbenější předmět: přírodopis
Koníčky: hasič
Proč si mě třída zvolila? Jsem zodpovědná, nebojím se říct svůj názor.
Co bude mým cílem pro školní rok 2022/2023 v žákovském parlamentu? Mým cílem bude vylepšit prostředí školy a pomoct s různými akcemi, které stmelí celou školu, ale i žáky mezi sebou.
Daniel Švec
Třída: VII.B
Nejoblíbenější předmět: matematika
Koníčky: Tojstoráci, šachy
Proč si mě třída zvolila: Asi mi věří.
Vojtěch Hlavička
Třída: VII.A
Nejoblíbenější předmět: tělocvik
Koníčky: běhání se psem, práce s traktorem, ježdění s traktorem
Proč si mě třída zvolila? Třída mě zvolila, protože jsem v parlamentu ještě nebyl a chtěl jsem si to zkusit. Spolužáci nechtěli, aby tam byli furt ti stejní, tak zvolili jiné dva lidi.
Co bude mým cílem pro školní rok 2022/2023 v žákovském parlamentu? Mým cílem ve školním parlamentu v roce 2022/23 je zlepšit či změnit něco na škole.
Filip Lukeš
Třída: VII.A
Nejoblíbenější předmět: tělocvik
Koníčky: hraní počítačových her, hospodářství
Anna Lišková
Třída: VI.A
Nejoblíbenější předmět: anglický jazyk
Koníčky: ráda vařím, hraju fotbal a tančím
Proč si mě třída zvolila? Netuším. J
Co bude mým cílem pro školní rok 2022/2023 v žákovském parlamentu? Mým cílem pro tento rok je mít ve škole automat.
Kateřina Machalová
Třída: VI.A
Nejoblíbenější předmět: anglický jazyk
Koníčky: hasič, vaření
Co bude mým cílem pro školní rok 2022/2023 v žákovském parlamentu? Aby se všem ve škole líbilo.
Dominik Dresler
Třída: VI.B
Nejoblíbenější předmět: dějepis
Koníčky: modeláři
Proč si mě třída zvolila? Mám dobré nápady.
Co bude mým cílem pro školní rok 2022/2023 v žákovském parlamentu? Aby všichni chtěli do parlamentu.
Jakub Janeček
Třída: VI.B
Nejoblíbenější předmět: Matematika
Koníčky: housle, klavír, ukulele,
Co bude mým cílem pro školní rok 2022/2023 v žákovském parlamentu: Chtěl bych zrealizovat únikovku, kterou jsme minulý rok začali.
Nella Dreslerová
V. třída
Nejoblíbenější předmět: výtvarka
Koníčky: mažoretky
Co bude mým cílem pro školní rok 2022/2023 v žákovském parlamentu? Naplánovat přespávačku ve škole.
Pavlína Kutáčová
V. třída
Oblíbený předmět: matematika
Koníčky: basketbal
Proč si mě třída zvolila? Mám dobré nápady, které si umím i obhájit.
Co bude mým cílem pro školní rok 2022/2023 v žákovském parlamentu? Trochu více školu zpříjemnit, např. opravit tělocvičnu + nové vybavení.
Děkujeme žákům za to, že nám o sobě něco prozradili, a budeme se těšit na jejich nápady a aktivity!
Mgr. Olga Síbrtová
Školní sbírka na pomoc dětem postiženým válkou na Ukrajině
Vážení rodiče a přátelé školy,
také naše škola se rozhodla připojit k akcím na podporu lidem postiženým válkou na Ukrajině. Jak by tato pomoc měla vypadat, se rozhodovalo minulý týden na mimořádném jednání žákovského parlamentu pod vedením učitelky Ing. Jarmily Halamíčkové. Tohoto jednání jsem se zúčastnila, abychom společně vymysleli způsob naší podpory.
Z jednání žákovského parlamentu, ve kterém jsou zastoupeni žáci od páté do deváté třídy, vzešlo hned několik nápadů, z nichž některé byly odloženy na pozdější dobu. Náš plán totiž vycházel především z aktuální situace a současných potřeb. Abychom se ujistili, jak můžeme nejvíce pomoci, navázali jsme rovněž komunikaci s organizacemi, které se v našem regionu zabývají humanitární pomocí Ukrajině.
Hned na začátku jsme si s dětmi ujasnili, že cesta podpory může být dvojí: morální a hmotná, respektive finanční. První nápad, vyvěšení ukrajinské vlajky, jsme nakonec přetavili do myšlenky vyvěšení mnoha modro-žlutých vlajek do všech oken ve třídách. „Tyto barvy symbolizují to, co je pro Ukrajinu typické – žlutá obilná pole a modrou oblohu nad nimi,“ poznamenal na jednání parlamentu Josef Mičulka, který zastupuje VII. třídu.
Kromě toho jsme se dohodli na finanční sbírce, která by se měla uskutečnit ve středu 9. března 2022. Pro sbírku vymyslel název Jakub Buzek, rovněž žák VII. třídy. Ponese název Děti dětem, neboť jsme se dohodli, že získané finanční prostředky zašleme buď přímo některé z regionálních organizací, které se zaměřují na pomoc dětem postiženým válkou, nebo nakoupíme to, co bude zrovna potřeba a co bude směřovat opět k dětem.
Plakát pro sbírku vytvořil zástupce VIII. B třídy František Špaček. Žáci parlamentu jej vyvěsili v prostorách školy, obešli s ním jednotlivé třídy a při tom představili náš záměr, a to získání finančních prostředků na pomoc dětem z Ukrajiny.
Sbírka proběhne nejenom v základní škole, kde budou moci žáci i pracovníci přispět během přestávek mezi vyučovacími hodinami, ale také v mateřské škole, kde žáci žákovského parlamentu osloví rodiče, kteří vodí své děti ráno do školky. Dohodli jsme se na minimální částce příspěvku ve výši 20 Kč. Jak poznamenal předseda žákovského parlamentu, zástupce IX. třídy Pavel Zeman: „Tato částka určitě není vysoká. Každý z nás si pro dobrou věc určitě dokáže odpustit například jedny brambůrky.“ Za tento finanční obnos získá každý přispěvatel bikolóru v modré a žluté k připnutí na bundu či mikinu nebo kamínky pomalované těmito dvěma barvami, které nachystaly děti ve školní družince.
Středa bude rovněž ve znamení modré a žluté. Žáci žákovského parlamentu vyzvali spolužáky a pracovníky školy, aby tento den přišli symbolicky do školy v těchto barvách nebo aby zvolili alespoň drobný doplněk v modré a žluté barvě – stuhu do vlasů, šátek kolem krku, cokoli dle vlastní fantazie. Kdo nebude mít nic v těchto barvách doma, snadno získá takový doplněk v podobě zakoupené bikolóry.
Symbolicky nás podpoří i pracovnice školní jídelny. Středeční oběd se ponese ve znamení ukrajinské gastronomie. Na svačinku si dáme pampušky s česnekem a na oběd si mohou strávníci vybrat bitky po ukrajinsku, brambory a salát Viněgret, nebo guláš po volyňsku. Ukázku dalších příkladů ukrajinských jídel je možné si prohlédnout ve cvičné kuchyňce, kde ji pro děti i pracovníky připravila se svými žáky učitelka vaření Mgr. Monika Čempel.
Dovolte, abych zde ještě sdílela jeden užitečný materiál, který školy obdržely jako metodickou podporu v těchto nelehkých časech. Za sebe mohu říci, že válečný konflikt je v těchto dnech velkým tématem dětských debat i o přestávkách. Ve škole se snažíme dětem vše pravdivě a přiměřeně věku vysvětlovat, zároveň je však informacemi nepřehlcovat a v žádném případě neděsit. Věřím, že stejný přístup volíte i Vy, jejich rodiče. My, učitelé, vnímáme jako nejohroženější skupinu dětí, se kterou o tomto problému nikdo nemluví: tyto děti tápou, sbírají informace od kamarádů, případně na sociálních sítích, a zároveň mají největší obavy z případného ohrožení.
Závěrem bych chtěla podotknout, že veškerá naše aktivita na podporu ukrajinských dětí, včetně sbírky, je dobrovolná. Věřím, že mnoho z Vás se již do některé z forem podpory zapojilo, přesto budeme rádi, když alespoň symbolicky podpoříte své děti, které se takto mohou naučit nebýt lhostejnými k osudu jiných lidí. O celkové vybrané částce Vás budeme informovat, stejně jako o způsobu, jak jsme s financemi naložili. Věřím rovněž, že se nejedná o poslední podporující akci pro děti postižené válkou. Na jednání žákovského parlamentu padaly i další návrhy, kterými bychom mohli v budoucnu pomoci dětem, které najdou v naší zemi útočiště před válečným konfliktem.
S upřímným poděkováním členům žákovského parlamentu, jeho vedoucí Jarmile Halamíčkové, žákům a pracovníkům, kteří se do naší podpůrné akce zapojili, a s přáním klidných dnů vše
Mgr. Olga Síbrtová
Seznamte se, toto je nový žákovský parlament
Tradičně počátkem školního roku byl zvolen nový žákovský parlament. „Volby proběhly v jednotlivých třídách demokratickým způsobem. Volilo se od páté třídy do deváté a žáci si zvolili mezi sebou dva zástupce za třídu. První schůzku jsme uskutečnili v září, kde se všichni zvolení seznámili s funkcí a vizemi pro školní rok 2021/2022,“ popisuje první setkání učitelka Ing. Jarmila Halamíčková, která ve škole žákovský parlament vede.
Na začátku žákům vysvětlila jejich úlohu a činnosti, které budou vykonávat po dobu celého roku. „Děti byly tak šikovné, že rovnou vznesly první podněty ke zlepšení průběhu některých činností ve škole a zároveň se těší na některé společenské události, které se snad budou i během náročného covidového období konat,“ uzavírá své povídání o žákovském parlamentu kantorka.
K oslavám šedesáti let od založení základní školy v Lichnově chystají žáci překvapení jak pro pedagogický sbor, tak pro své kamarády a širší veřejnost. Tak to se moc těšíme!
A nyní se můžete seznámit se členy žákovského parlamentu:
Jméno: Pavel Zeman |
Věk a třída: 14 let, IX. třída |
Koníčky: animace, fotbal, kreslení |
Oblíbený předmět: matematika, dějepis |
Funkce v ŽP: předseda a zástupce IX. třídy |
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí: |
Můžu projednávat věci, které podpoří školu. |
Jméno: Patrik Keller |
Věk a třída: 15 let, IX. třída |
Koníčky: fotbal |
Oblíbený předmět: tělocvik |
Funkce v ŽP: zástupce předsedy a zástupce IX. třídy |
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí: |
Zvolila si mě třída a paní učitelka. |
Jméno: Eva Janečková |
Věk a třída: 13 let, VIII. B třída |
Koníčky: Tojstoráci |
Oblíbený předmět: matematika |
Funkce v ŽP: zástupce VIII.B a II. B |
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí: |
Pracuji v žákovském parlamentu, protože si mě třída spolu s Frantou Špačkem vybrala. A na parlamentu se mi líbí už jen to, že ho někdo vymyslel. 😊 |
Jméno: František Špaček |
Věk a třída: 14 let, VIII. B třída |
Koníčky: hraní na počítači, programování |
Oblíbený předmět: IKT, tělocvik |
Funkce v ŽP: vedoucí IT sekce, zástupce VIII. B a II. B |
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí: |
Pracuju v parlamentu, protože mě vybrala třída a líbí se mi spolupráce a domluva v parlamentu. |
Jméno: Markéta Rečková |
Věk: 13 let, VIII. A třída |
Koníčky: hasičský sport, kreslení |
Oblíbený předmět: výtvarka, dějepis |
Funkce v ŽP: zapisovatelka, zástupce VIII.A a II. A |
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí: |
V žákovském parlamentu pracuju, protože jsem si chtěla vyzkoušet, o čem se v parlamentu rozhoduje a jaké to je. |
Jméno: Natálie Sokolová |
Věk a třída: 13 let, VIII. A třída |
Koníčky: hasič |
Oblíbený předmět: přírodopis, zeměpis |
Funkce v ŽP: zástupce VIII.A a II. A |
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí: |
Nechala jsem se překecat od své kamarádky. Líbí se mi, jak spolu spolupracujeme. |
Jméno: Jakub Buzek |
Věk a třída: 12 let, VII. třída |
Koníčky: jízda na kole a na koloběžce |
Oblíbený předmět: čeština |
Funkce v ŽP: zástupce VII. a IV. třídy |
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí: |
V parlamentu pracuji, protože mě zvolili a nebojím se říct svůj názor. Na žákovském parlamentu se mi líbí, že se domlouváme na různých věcech, a že spolupracujeme. |
Jméno: Vítězslav Zeman |
Věk a třída: 12 let, VII. třída |
Koníčky: jízda na koloběžce |
Oblíbený předmět: tělocvik |
Funkce v ŽP: zástupce VII. a IV. třídy |
Proč pracuju v žákovském parlamentu: |
Zvolila si mě třída. |
Jméno: Ema Holubová |
Věk a třída: 11 let, VI.B třída |
Koníčky: hasič |
Oblíbený předmět: fyzika |
Funkce v ŽP: zástupce VI.B a III. třídy |
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí: |
Pracuji v žákovském parlamentu, protože mě zvolila třída a paní učitelka. Na parlamentu se mi líbí, že všechno vím jako první. |
Jméno: Andrea Dobrozemská |
Věk a třída: 11 let, VI.B třída |
Koníčky: florbal |
Oblíbený předmět: fyzika |
Funkce v ŽP: zástupce VI.B a III. třídy |
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí: |
Zvolila si mě třída. |
Jméno: Dorota Kociánová |
Věk a třída: 11 let, VI. A |
Koníčky: jízda na koni, kreslení |
Oblíbený předmět: přírodopis, tělocvik |
Funkce v ŽP: zapisovatel a zástupce VI. A |
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí: |
Zvolila si mě třída a na žákovském parlamentě se mi líbí, jak dokážeme společně spolupracovat. |
Jméno: Viktorie Pavlová |
Věk a třída: 12 let, VI. A |
Koníčky: hasič, tanec, koně |
Oblíbený předmět: tělocvik |
Funkce v ŽP: pokladník a zástupce VI. A |
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí: |
Zvolila si mě třída a na žákovském parlamentě se mi líbí, jak všichni spolupracujeme. |
Jméno: Tereza Kociánová |
Věk a třída: 10 let, V. třída |
Koníčky: bruslení, kreslení, čtení |
Oblíbený předmět: tělocvik |
Funkce v ŽP: zástupce V. třídy a I.třídy |
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí: |
Zajímá mě, co se děje ve škole a chtěla bych to ovlivnit. |
Jméno: Jakub Janeček |
Věk a třída: 10 let, V. třída |
Koníčky: hra na housle, klavír, tojstoráci |
Oblíbený předmět: matematika |
Funkce v ŽP: zástupce V. třídy a I.třídy |
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí: |
Pracuji v žákovském parlamentu, protože si mne vybrala třída. Na parlamentu se mi líbí to, že můžeme vymýšlet různé aktivity a dělat školu lepší. |
Poselství žákovského parlamentu: pracujeme na dálku, ale rádi bychom zase chodili do školy
Náročné koronavirové období poznamenalo také činnost žákovského parlamentu naší školy. „Ve škole jsme se stihli společně sejít jen jednou, rozdělili jsme si funkce a začali přemýšlet o tom, co vše by se mohlo v tomto školním roce podniknout. Další schůzka už proběhla v online světě, a tak to zůstalo dosud,“ uvádí učitelka Mgr. Eva Pustějovská, která žákovský parlament ve škole už druhým rokem vede.
Jak tedy vypadaly aktivity parlamentu v tomto školním roce? „Nastavili jsme společně pravidla pro online hodiny, přemýšleli o různých možnostech našeho působení a zda nějaké vůbec jsou, když jsme nemohli chodit do školy, natož organizovat akce pro děti a veřejnost. Parlamenťáci jsou však vždy plni dobrých nápadů, a tak se rozhodli pro školu a její přátele vytvořit vánoční přání,“ popisuje kantorka nápad, který zaujal nejenom všechny ve škole, ale i širokou veřejnost. Vánoční animace totiž svým pojetím upoutala pozornost snad všech, kdo ji měli možnost zhlédnout.
Celou akci si vzal pod patronát Pavel Zeman, zástupce osmáků a jednatel žákovského parlamentu. Projevil se nejen jako zdatný výtvarník a talentovaný animátor, ale i skvělý scenárista, režisér a organizátor. V práci mu malbou pozadí do animace pomohly i ostatní členky parlamentu: Dorota Kociánová a Ema Holubová z páté třídy, Markéta Rečková (VII. A), Eva Janečková (VII. B) a její sestra Zuzana Janečková z devítky. Velký dík si zaslouží Adéla Pustějovská z deváté třídy, která k přání nazpívala pod vedením učitele hudební výchovy MgA. Jiřího Najvara podklad.
„Skupinová práce napříč třídami v období, kdy se žáci nemohou s žáky jiných tříd ani potkat, není lehká záležitost. Období rotační výuky holkám alespoň umožnilo po etapách přinést do školy své obrazy, aby se mohly dostat k Pavlovi, který už mezitím připravil obrovskou spoustu malinkatých částí postaviček. Ty pak prostřednictvím fotek a animačního programu rozpohyboval a oživil,“ popisuje spolupráci dětí Eva Pustějovská a dodává: „Když jsem viděla tu řadu asi dvaceti párů nožiček v různých pozicích, uvědomila jsem si, o jak náročný projekt jde. Všechna tato práce by však nikdy nedošla k úspěšnému konci, pokud by na jejím začátku nevznikl kvalitní námět. Pavel vymyslel milý příběh, který v této době zrcadlí myšlenky a pocity asi většiny dětí i dospělých: kdy už to všechno skončí a budeme moci žít jako dřív?“
Práce žákovského parlamentu se dostala na veřejnost přes ředitelku školy. Té zaslali žáci přáníčko jako první. „Otevřela jsem jej ve škole těsně před poradou všech pedagogů, která probíhala v pozdně odpoledních hodinách. Když jsem animované dílko poprvé zhlédla, doslova se mi zatajil dech. Ve škole už snad nikdo nebyl, ale video jsem mohla sdílet hned na online poradě s kolegy. A následně se všemi přáteli školy, partnery a na internetových stránkách školy,“ popisuje ředitelka školy Mgr. Olga Síbrtová. „Zajímavé bylo, že se ke mně v průběhu tvorby přání nedostala žádná zpráva, a tak pro mě bylo opravdovým překvapením. Až teprve pak jsem se dozvěděla, jak vznikalo nebo jak se tvůrci poprali s momentálním zákazem zpěvu. Mé poděkování patří především Pavlu Zemanovi a Adéle Pustějovské, kteří měli na jeho přípravě největší podíl. Dále pak panu učiteli Jiřímu Najvarovi za přípravu hudby a samozřejmě paní učitelce Evě Pustějovské. Té především za to, že našla způsob, jak s žákovským parlamentem pracovat i v době, kdy se děti nemohou ve škole scházet,“ dodává ředitelka.
„Pavel a jeho tým vytvořil fantastické dílo, za což mu náleží můj velký dík a pochvala. Velmi si však vážím také toho, jak spolu děti dokázaly v náročných podmínkách komunikovat a spolupracovat. Věřím, že se dětem jejich vánoční přání vyplní, i když to asi bude ještě chvíli trvat,“ zmiňuje závěrem Eva Pustějovská.
Krásné vánoční přání je stále ke zhlédnutí na internetových stránkách školy zde:
Bc. Hana Horáková
Přání
Vážení příznivci školy,
jménem všech zaměstnanců a žáků školy Vám přeji pokojné Vánoce a do nového roku bohatou nadílku štěstí, lásky, radostných dní, uspokojení z vykonané práce a především zdraví.
Žáci našeho žákovského parlamentu za podpory učitelů Mgr. Evy Pustějovské a MgA. Jiřího Najvara mně a mým kolegům připravili překrásné vánoční přání. S jejich dovolením jej budu sdílet s Vámi. Je tak úžasné, že se domnívám, že by jej nepředčilo žádné jiné, a věřím, že i Vás naladí na tu správnou vánoční notu. Dětem a pedagogům, kteří se na jeho přípravě podíleli, patří mé velké poděkování.
Děkuji rovněž všem, kdo naši školu v uplynulém roce podporovali a spolupracovali s námi.
Mgr. Olga Síbrtová
Žákovský parlament představil pravidla pro online výuku
Už jste slyšeli o třídních pravidlech? U nás existují snad v každé třídě a také v družině. Většinou se na nich domlouvají žáci společně s třídním učitelem či vychovatelem už počátkem školního roku. Tato pravidla potom visí v tištěné nebo jiné podobě ve třídě a v průběhu roku se k nim často žáci a učitelé vrací, aby si je připomněli. Mezi častá třídní pravidla například patří, že slušné chování je důležité, že slova děkuji a prosím se vyplatí používat nebo pozdravit a rozloučit se paní učitelkou nebo s kamarády je moc fajn. Jenže v rámci online výuky jsou občas pravidla pozapomenuta, a proto se žákovský parlament pod vedením paní učitelky Mgr. Evy Pustějovské rozhodl, že pravidla připomene a upraví je pro nový styl výuky.
„Parlamenťáci se domlouvali s ostatními žáky ve třídě na pravidlech už v době, kdy ještě byla prezenční výuka. Zástupci tříd pak prezentovali v parlamentu zjištěné informace, na kterých se většinou shodli. Takže už v podzimní vlně se děti těmito pravidly řídily,“ popsala práci parlamentu Eva Pustějovská. Největší diskuse proběhla nad kamerami, ale děti se nakonec shodly na tom, že by měly být zapnuté. Žákyně devátého ročníku Adéla Pustějovská přiznává: „Někteří žáci se opravu nechtějí ukazovat na kameru. Možná je to proto, že jsou třeba na mobilu a hrají hry nebo se nechtějí ukazovat, aby jej někdo fotil nebo nahrával. Ale nakonec jsme se všichni shodli na tom, že je dobré mít kameru zapnutou.“ Žákyně Eva Janečková zase podotýká: „Online hodiny musí mít nějaký řád, jinak by ty hodiny byly moc komplikované.“
Tato a další pravidla představil žák osmé třídy a zároveň jednatel žákovského parlamentu Pavel Zeman na společném online setkání ředitelce školy Mgr. Olze Síbrtové a její zástupkyni Mgr. Martině Bílkové. „Vedení školy s pravidly souhlasilo a my jsme je následně mohli představit online v jednotlivých třídách během třídnických hodin,“ dodala Eva Pustějovská.
„Jsem moc ráda, že si žákovský parlament našel cestu, jak pracovat v době distanční výuky. Dětem vyhovuje, že se mohou setkávat alespoň přes Google Meet. Pro některé je to možná i výhodné – kvůli jednáním parlamentu jim třeba neujede autobus a čas se může přizpůsobit všem, aby jim vyhovoval,“ hodnotí práci žákovského parlamentu v době distanční výuky ředitelka školy. „Velmi se mi také líbí, že žáci jsou aktivní, sami vyzývají vedení školy k jednáním a přinášejí různé návrhy a nápady na zlepšení práce ve škole. Existence pravidel, která si připravili samotní žáci, nám, učitelům, může usnadnit komunikaci a celkově zlepšit kvalitu výuky při online hodinách. Za to dětem ze žákovského parlamentu patří mé poděkování, stejně jako paní učitelce Evě Pustějovské, která parlament vede,“ dodává ředitelka.
Podrobná pravidla připravená žákovským parlamentem naleznete zde.
Bc. Hana Horáková
Nechej mobil a pojď na chodbu!
Úterní a čtvrteční přestávky v prvním pololetí oživil zábavný program žákovského parlamentu, který se rozhodl pustit do nelehkého boje s moderní technikou. V rámci akce „Nechej mobil a pojď na chodbu!“ si členové žákovského parlamentu připravili různé aktivity, aby ostatním spolužákům nabídli i jinou variantu, jak příjemně strávit volnou chvíli mezi hodinami.
„Jedním z cílů je určitě i podpora kvalitní komunikace a spolupráce žáků napříč třídami, což se, myslím, daří. Zástupci parlamentu se svého úkolu zhostili velmi dobře. Ne vždy je v našich silách přestávkovou činnost připravit, ale snažíme se,“ sděluje učitelka a iniciátorka akce Mgr. Eva Pustějovská, která ve škole žákovský parlament vede.
A na jaký program se děti mohly těšit? „Pro prvňáčky a druháčky si chystáme většinou nějaké jednodušší hry. Nejvíce se nám osvědčil například obyčejný Bumbrlík,“ říká osmačka Kateřina Polášková a její spolužačka Adéla Pustějovská dodává: „U větších spolužáků má velký úspěch hlavně tancování.“
V druhém pololetí bude žákovský parlament ve své aktivitě pokračovat. Můžeme se tak těšit na menší soutěže, zpívání, hry a samozřejmě i tancování. „Věřím, že se dočkáme opět nějakého skvělého nápadu, jako byla například vzpomínka na Karla Gotta. Bylo nádherné vidět, jak menší i větší děti společně zpívají jeho poslední píseň,“ dodává na závěr ředitelka Mgr. Olga Síbrtová.
Bc. Hana Horáková
Žákovský parlament usedl k prvnímu jednání
V pondělí 16. září 2019 proběhla první schůzka žákovského parlamentu v tomto školním roce. Tato instituce umožňuje žákům podílet se na dění ve škole, prosazovat své nápady a vylepšení či vyřešit problémy, se kterými se ve škole potýkají. Členové se budou stejně jako v minulém školním roce aktivně zapojovat do organizace nejrůznějších akcí a vydělávat tak peníze do své pokladny.
„Vloni se žákovský parlament rozhodl podpořit naše seniory a uspořádal pro ně několik zajímavých akcí,“ uvedla Mgr. Eva Pustějovská, vedoucí žákovského parlamentu. Dále také prozradila: „Parlament investoval do vybavení školy a pořídil pro žáky pohovku a sedací taburety na hlavní chodbu. Svou představu o dalším zatraktivnění školních prostor nám také pověděla i ředitelka školy Mgr. Olga Síbrtová: „Hlavní chodba je ideálním místem pro setkávání žáků o přestávkách, které bychom jim rádi zpříjemnili nejrůznějšími herními prvky, například stolním fotbálkem.“
Představa takového zpestření pobytu ve škole je pro žáky velmi lákavá a věříme, že bude velkou motivací pro desetičlenný tým žákovského parlamentu. Kateřina Polášková, zástupce VIII. třídy, uvedla: „Mám v hlavě spoustu nápadů, které by se daly udělat, aby to bylo ve škole trochu živější.“ S podobnou vizí bude žákovské zasedání pokračovat i v letošním školním roce. Pokud žáci svých přání a zásad dostojí, určitě se máme na co těšit a budeme vás o jeho činnostech s radostí informovat.
V parlamentu letos pracují:
V. třída: Jakub Havel, Jakub Pícha
VI. třída: Natálie Sokolová, Lukáš Podolský
VII. třída: Hana Buzková, David Tichavský
VIII. třída: Kateřina Polášková, Adéla Pustějovská
IX. třída: Julie Kašpárková, Anna Petrová
Bc. Hana Horáková