První společné zážitky nového kolektivu třídy VI. A vznikaly ve skautském centru Vanaivan v Kopřivnici už během prvního týdne nového školního roku. Celkem devatenáct žáků v doprovodu své třídní učitelky Mgr. Ludmily Kalčákové, Ph.D., asistentky pedagoga Mgr. Claudie Staníkové a školní psycholožky Mgr. Jany Mynářové strávilo na adaptačním kurzu tři dny. O program se od středy 3. do pátku 5. září 2025 staraly osvědčené lektorky volného času Dana Žambochová a Radka Hyvnarová a také díky nim čerství šesťáci zažili moře zábavy i aktivity, které vyžadují přemýšlení, spolupráci, týmové smýšlení a sem tam i vykročení z pohodlné komfortní zóny.









„Na svou základnu ve Vanaivanu došli žáci z Lichnova pěšky. Během této cesty již plnili první úkol: měli nafotit fotky dle určitého zadaní, například fotku na červenou, na atolu anebo fotku jako puzzle,“ popisuje začátek stmelovacího pobytu třídní učitelka. Další úkoly už probíhaly v samotném kopřivnickém zázemí a svým obsahem vždy naplňovaly konkrétní cíle. Důvěru a sport posilovaly například hry poslepu nebo horolezectví, při kterém se šesťáci vzájemně jistili. Odvahu zase testovala noční hra, aktivita s vlajkami podporovala logické uvažování, spolupráci zase úkol s vodou a komunikaci seřazování žáků dle určitých klíčů, opakování pantomimy a další.
„Podstata adaptačních kurzů v naší škole zůstává již po léta stejná a svou nezastupitelnou pozici rok od roku obhajuje výsledky, které dlouhodobě přináší. Cílem je především seznámení žáků v novém kolektivu, budování otevřené komunikace a bezpečného prostředí pro ni, posílení a upevnění vztahů v třídním kolektivu nebo podpora vzájemné spolupráce a důvěry,“ uvádí k významu adaptačních kurzů zástupkyně ředitelky Mgr. Martina Bílková, která ve škole působí zároveň jako metodik prevence. Adaptační kurzy jsou součástí celého spektra aktivit, které škola realizuje pod názvem Lichnov: Pošli to dál jako součást minimálního preventivního programu.






Z přínosů pobytu bude třída čerpat ještě dlouho, ale již první dny po návratu bylo možné pozorovat například uvolněnější atmosféru ve třídě. „Moc jsme si to s žáky i kolegyněmi užili. Adaptační kurz urychlil semknutí kolektivu a takzvaně prolomil ledy. Pozoruji vřelejší vztahy mezi žáky a díky lektorkám a na míru ušitému programu jsme například mohli také poodhalit silné stránky jednotlivých žáků, což se pro další vzdělávání bude jistě hodit. Snad se nám je také podařilo motivovat do nového školního roku,“ těší se Ludmila Kalčáková, která je za tak povedený začátek společné cesty v lichnovské škole se svou třídou velmi ráda.



„Mile mě překvapilo, jak se žáci s nadšením zapojovali do plnění úkolů a dokázali spolupracovat i v náročnějších situacích. Líbila se mi otevřenost a humor, které mezi žáky panovaly. Potvrdilo se mi, že mám před sebou třídu, která má velký potenciál, a věřím, že bude dobrým kolektivem,“ uzavírá třídní učitelka.
Mgr. Ing. Martina Havlíková