V živou osadu, kde voda není samozřejmostí, ale vzácným a těžce získaným bohatstvím, se proměnily prostory naší školy v pondělí 1. prosince 2025. Žáci šestých tříd se zapojili do vzdělávacího programu společnosti SmVaK zaměřeného na ochranu životního prostředí a ocitli se uprostřed dobrodružného, zážitkového LARP příběhu.
Cílem programu bylo přiblížit žákům, jak důležitá je voda a jaké procesy stojí za jejím získáváním a úpravou. Tři zkušení lektoři rozdělili žáky do kmenů v rámci jedné společné osady. Každý kmen měl svou roli, své členy a svůj vlastní příběh.
Nomádi – poutníci – představovali ty, kteří putují světem a pomáhají osadníkům. Byli průvodci, rádci i spojenci. Bojovníci z řad žáků se zase vydávali do okolního světa a snažili se získat tolik potřebnou vodu.






Jedna z učeben se proměnila v „Šamanův poradní oheň“ – magické místo, kde mohli žáci získat moudra, instrukce či novou sílu pro splnění úkolů. V druhé místnosti byl vytvořen „okolní svět“, tedy prostor, kam jednotlivé kmeny vyrážely na výpravy.
Úkoly, které zde plnili, nebyly jen zábavné, ale především vzdělávací. „Prováděli například destilaci vody, zkoumali fyzikální zákony, jako je lom světla, tvořili model funkčního vodního mlýnku a učili se přemýšlet o vodě jako o nedostatkovém zboží, které rozhodně není samozřejmostí,“ vyjmenovává dílčí činnosti organizátorka programu Mgr. Bohdana Hutyrová, která ve škole působí jako koordinátor environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty.
„Museli jsme vlastně zachránit usychající strom a život tím, že jsme sháněli vodu, vyměňovali body za informace a podobně,“ popisují žákyně VI. B třídy Saša Kellerová a Vanesa Mičkalová. „Bylo to dobré, nemuseli jsme se učit a úkoly byly zábavné a museli jsme nad nimi přemýšlet,“ říká jejich spolužačka Míša Trčková.
Nomádi hráli důležitou roli – nabízeli pomoc, sdíleli své znalosti a vedli kmeny správným směrem. „Žáci společně zažívali napětí při plnění úkolů, trénovali spolupráci i tolik potřebnou komunikaci. V příběhu měla každá kapka vody svou cenu a kmeny musely promýšlet strategie, jak jí získat co nejvíce,“ vysvětluje dále koordinátorka EVVO.



Při hře nechyběly ani tematické kostýmy. Každý žák obdržel jednoduchý „bojovnický“ nebo „poutnický“ oděv, který umocnil atmosféru a pomohl žákům rychleji se ponořit do příběhu.
Celý program byl promyšlen tak, aby naplňoval znaky LARP aktivity, tedy zážitkové výuky, která žáky aktivně vtahuje do děje. Místo běžného sezení v lavicích se děti pohybovaly, diskutovaly, rozhodovaly a především zažívaly, jak důležité je chránit vodní zdroje.
„Děkujeme lektorům společnosti SmVaK za zpestření výuky. Jsem přesvědčená, si žáci skrze program uvědomili, že voda není samozřejmost – a že její ochrana začíná pochopením její hodnoty,“ uzavírá Bohdana Hutyrová.
Mgr. Ing. Martina Havlíková
