V oddělení kriminalistiky, forenzní laboratoř i experimentální dílnu se proměnila naše škola v pátek 30. května 2025. Všichni žáci druhého stupně se v tento den společně vydali vyřešit detektivní případ s fiktivní kriminální zápletkou. A byli úspěšní. Na naší škole se uskutečnil další ročník zábavného vzdělávacího projektového Dne vědy a poznání.








Díky učitelce chemie a přírodopisu Mgr. Ludmile Kalčákové, Ph.D., která zastřešila organizaci akce a vymyslela spletitý detektivní příběh, si žáci od šesté do deváté třídy užili naplno již druhý ročník tohoto tematicky zaměřeného dopoledne. Mladí detektivové plnili úkoly na osmi stanovištích, která je postupně naváděla k vypátrání a usvědčení jednoho z podezřelých. Cílem zábavných a hravých aktivit bylo ukázat, že věda rozhodně není nuda a že spolupráce se vyplácí.
„Letos jsme den pojali jako detektivní pátrání – žáci se rozdělili do smíšených skupin a na různých stanovištích plnili úkoly, které prověřily jejich logické myšlení, zručnost i týmovou spolupráci. Každé stanoviště nabízelo jinou přírodovědnou disciplínu a při tom v sobě skrývalo část záhady, kterou bylo třeba rozluštit,“ vysvětluje Ludmila Kalčáková.






Na stanovišti s UV fluorescencí hledali žáci „neviditelnou stopu pachatele“ pomocí toniku, kurkumy nebo výluhů z rostlin. U chemické expertízy testovali pH různých látek a porovnávali je s kapalinou zajištěnou v lahvi z místa činu. Biologové v terénu zase skládali části „ztraceného vzorku“, zkoumali lupou listy různých dřevin a poznávali luční rostliny místní fauny.
Pomocí měřítka mapy žáci zjišťovali vzdálenost trvalého bydliště podezřelých od vchodu do budovy školy a prostřednictvím dalekohledů zase význam písemné stopy z místa činu. A nechyběla ani fyzika. Tam se řešily optické hádanky, a dokonce se žáci na chvíli stali odborníky na daktyloskopii, tedy otisky prstů.
Celá akce měla přes vzrušující a napínavou zápletku klidnou a přátelskou atmosféru a žáci v různorodých skupinách ochotně spolupracovali. „Děkuji svým kolegům, kteří se do příprav zapojili, a hlavně žákům za nadšení, chuť objevovat a všude přítomného týmového ducha. Věřím, že věda se díky tomuto dni stala pro mnohé o trochu přitažlivější,“ doufá učitelka, která se už těší, co si na žáky přichystá příště.
Mgr. Ing. Martina Havlíková