Druhé setkání páťáků z naší školy se stejně starými vrstevníky ze Základní školy Kopřivnice-Mniší se uskutečnilo v pátek 6. června 2025. Hlavním cílem této akce bylo podpořit vzájemné poznávání a komunikaci mezi dětmi. Vzhledem k tomu, že se žáci z obou škol setkají v následujícím školním roce v šesté třídě, je důležité, aby se lépe poznali a vytvořili si přátelské vztahy.
Po příjezdu žáků z Mniší se všichni páťáci přesunuli do tělocvičny, kde byly přichystány hry, jejichž cílem bylo podpořit myšlenku vzájemného poznávání a komunikace. Na úvod si všichni vyrobili jmenovky a hned poté se už pustili do první hry. Každý ze zúčastněných měl zjistit konkrétní informace, které měl zadány, a to nikoliv od svých spolužáků, ale od kluků a holek z Mniší. Jedním z úkolů bylo například zjistit, zda někdo z nich umí jíst hůlkami, což se ukázalo jako poměrně těžký úkol.
Následovala příprava na hlavní hru dne. „Tuto hru jsme pracovně nazvali Manufaktura,“ vypráví asistentka pedagoga Jarmila Kociánová. „Žáci byli seznámeni s pravidly hry a jejich prvním úkolem bylo najít v tělocvičně umístěný lístek se svým jménem a následně se dle jeho barvy rozdělit do týmů. Každý si pro svůj tým vymyslel název a souboj mohl započít,“ popisuje dále Jarmila Kociánová.






Hra spočívala v tom, že každý tým se snažil vyrobit geometrické tvary: čtverec, obdélník, trojúhelník a kruh, ale rozměry tvarů nebyly předem známy. Žáci se museli spolehnout na svůj odhad a kreativitu. Jakmile vyrobili tvar, proběhla kontrola, zda odpovídá správným rozměrům a na základě toho jim byla vyplacena odměna dle odpovídajícího tvaru. Každý z tvarů měl samozřejmě jinou výkupní hodnotu dle obtížnosti jeho výroby. Všechny týmy dostaly počáteční vklad, který podle vlastního uvážení použili na nákup materiálu (papír) a nástrojů (nůžky, pravítko a kružítko), které jim mohly při výrobě pomoci. Většina investovala do papíru a nůžek. Cílem hry bylo stanovit si strategii, která maximalizuje hotovostní částku na konci hry. Nejlepší z týmů dokázal za 60 minut zhodnotit počátečních čtyřicet korun na částku přesahující tři sta korun.
„Hra všechny děti bavila a opravdu se snažily dosáhnout, co nejlepšího výsledku, a navíc byla nutná opravdu intenzivní spolupráce a komunikace,“ vysvětluje asistentka pedagoga. Třídní učitel páté třídy Mgr. Ondřej Švrček s ní souhlasí: „Hra splnila naše očekávání a jsem rád, že se žáci obou škol sblížili. Určitě jim to usnadní začátek v příštím školním roce.“
Následovalo vyhodnocení hry a nikdo neodešel bez odměny. Kromě věcných cen, které získaly tři nejlepší týmy, všichni dostali také malou sladkou odměnu. „Po vyhodnocení se žáci z Mniší vydali do školní jídelny, kde pro ně byla připravena vydatná svačinka, za kterou děkujeme týmu kuchařek,“ popisuje dál Ondřej Švrček.
Na závěr si žáci zahráli ještě jednu krátkou hru, kdy se každý z týmů snažil odhalit názvy pohádek a animovaných filmů pro děti, které byly vyjádřeny pouze emotikony. Ukázalo se, že to není úplně jednoduchý úkol. Poté si žáci udělali na rozloučenou společnou fotku, která jim bude společný červnový den připomínat a žáci ze školy v Mniší vyrazili zpět domů.
„Děkujeme žákům deváté třídy – Tomáši Sochovi, Vojtěchu Stachovi, Karlu Valíčkovi, Veronice Koudelákové a Isabele Pustějovské, kteří pomohli k zdárnému průběhu celé akce. A nesmíme také zapomenout poděkovat Spolku rodičů a přátel školy za příspěvek, díky kterému jsme mohli pro všechny pořídit drobné odměny,“ děkuje za pedagogy Ondřej Švrček.
Mgr. Ing. Martina Havlíková