Naši žáci se opět zapojili do akce Ukliďme Česko, v okolí Lichnova sbírali odpadky
Bezmála stovka žáků druhého stupně naší základní školy se v pondělí 22. září 2025 vydala čistit okolí obce od odpadků a nepořádku. Cílem dobrovolnické akce s názvem Ukliďme Česko! Ukliďme Lichnov! je uklidit nelegálně vzniklé černé skládky a nepořádek, který se v okolní přírodě nashromáždil.
Posílení svačinou a vyzbrojení rukavicemi a pytli na odpadky vyrazili do terénu druhostupňoví žáci se svým pedagogickým doprovodem hned po první vyučovací hodině. Jednotlivé třídy se rozešly k úklidu cyklostezky kolem řeky Lubiny, lesního porostu v okolí potoka Kalňůvku a nezapomnělo se ani na koryto potoka Javorničky.






„Počasí nám přálo. Celé dopoledne jsme společně strávili v přírodě a k tomu pomohli dobré věci. Mnozí objevili i neznámé lokality a našli jsme spoustu kuriozních odpadků – od starých střevíců, přes sluchátka, děravé hrnce až po starého rozbitého plyšáka, který nám připomínal toho z filmu Kuky se vrací,“ popisuje organizátorka akce a koordinátorka EVVO Mgr. Bohdana Hutyrová.


I přesto, že se naše škola do akce zapojuje dvakrát ročně, mají žáci stále co sbírat. Podzimního sběru se zúčastnilo devadesát osm žáků druhého stupně. Sponzorem letošního podzimního ročníku je kromě spolku Ukliďme Česko, který dodal rukavice a pytle, i Spolek rodičů a přátel školy, který každému ze zúčastněných věnoval drobnou sladkou odměnu v podobě tatranky. „Sponzorům děkujeme a vážíme si jejich podpory,“ dodává Bohdana Hutyrová.


Ukliďme Česko, ukliďme Lichnov je celorepubliková akce, která je realizována za podpory spolku Ukliďme Česko. Ten vznikl již v roce 2013 za účelem poskytování obecně prospěšných činností v oblasti ochrany životního prostředí, krajiny, ochrany lidského zdraví a dalších aktivit ve smyslu občanské společnosti. Hlavní činností spolku je organizování celorepublikové úklidové akce Ukliďme Česko.
Mgr. Ing. Martina Havlíková
všechny články v rubrice Ekoškola
Ekoškola
Projekt s názvem Eco-School, tedy Ekoškola, byl vytvořen v roce 1994 v Kodani. Od té doby se významně rozšířil. V současnosti se do Ekoškoly zapojilo 49 000 škol, 16 000 000 žáků z 64 zemí, což z ní dělá největší vzdělávací program pro školy na světě. Jeho základem je metodika sedmi kroků, kterápomáhá žákům, učitelům i rodičům, aby se stali nositeli pozitivních změn ve své škole a obci. Ekoškola všestranně zlepšuje životní prostředí školám, přináší mezinárodní ocenění, finanční úspory a další výhody.

V roce 2005 se Ekoškola dostala do České republiky díky hnutí TEREZA. Začínalo se s deseti pilotními školami, stručnou metodikou vytištěnou na papírech a čtyřmi tématy na zkoušku. Od té doby se Ekoškola značně rozšířila, v současnosti tento program využívá až 400 škol v České republice, z toho 130 škol získalo mezinárodní titul Ekoškola. Ekoškola patří i dle statistiky České školní inspekce mezi nejčastěji využívané programy mezi školami, v České republice probíhá pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Je tradicí, že ministři připojují svůj podpis na certifikát opravňující školy k užívání mezinárodního titulu Ekoškola.
Naše škola je do tohoto mezinárodního programu zapojena od školního roku 2011/2012. Patří mezi těch 130 českých škol, které získaly titul Ekoškola a mohly vyvěsit velkou zelenou vlajku, symbol Ekoškol. Za tímto úspěchem stála ředitelka školy Mgr. Alena Dobečková, která ve škole ekologické aktivity významně podporovala a řadu let vedla Ekotým školy. Stejně jako další zapojené školy jsme své zkušenosti sdíleli, při různých aktivitách jsme se mohli opřít o radu a pomoc rozsáhlé sítě partnerů, krajských koordinátorů, konzultantů a zkušených učitelů v roli mentorů. Učitelé si mohou rozšiřovat obzory na seminářích, sdílet své zkušenosti na workshopech, těžit z připravených výukových materiálů a přispívat svými příklady dobré praxe.
Školy mohou vyučovat a realizovat praktické projekty na zlepšení školy a okolív devíti tématech: Prostředí školy, Energie, Voda, Odpady, Doprava, Šetrný spotřebitel, Biodiverzita, Klimatická změna a Jídlo.
Mezi hlavní požadavky Ekoškoly patří:
- Ekotým – složený z žáků, učitelů a provozních zaměstnanců, případně rodičů.
- Analýza – silné a slabé stránky školy a dopad na životní prostředí.
- Plán činností – konkrétní činnosti a úkoly, termíny pro jejich splnění.
- Monitorování a vyhodnocování – pravidelné sledování naplnění úkolů.
- Environmentální výchova ve výuce – ve výuce seznamuje žáky s tématy, se kterými se zabývají v analýze.
- Informování a spolupráce – sdílení informací s úřady, veřejností, úřady.
Hlavním cílem je, aby žáci, učitelé, provozní zaměstnanci a další dospělí společně snižovali ekologický dopad činnosti školy a svého jednání na životní prostředí. Program vede ke zlepšování školy a jejího okolí a k posilování samostatnosti dětí, které mění své nároky a také prostředí, ve kterém studují. Zároveň děti získávají užitečné dovednosti pro svůj budoucí život a učí se, jak se mohou zapojit do demokratického rozhodování.
Mohou také identifikovat environmentální problémy v oblastech energie, vody, odpadů, prostředí školy, dopravy a spotřebitelství, které se projevují ve škole a jejím okolí. Analyzují příčiny a důsledky těchto problémů a konflikty vznikající při řešení. Žáci jsou přesvědčeni o tom, že má smysl tyto problémy řešit, že je mohou ovlivnit a že se mohou do jejich řešení zapojit. Získávají výzkumné dovednosti, při kterých zkoumají efektivitu navrhovaných a realizovaných opatření k ekologizaci provozu školy.
Dále žáci vytváří akční strategie a analyzují stav školy ve stanovených oblastech, plánují zlepšení současného stavu, navrhují opatření, která realizují, monitorují a vyhodnocují jejich fungování a dopad. Svým každodenním chováním přispívají k naplňování těchto opatření. Žáci informují o výsledcích této práce celou školu a šíří informace navenek (do obce apod.). A co je důležité – prezentací svých úspěchů motivují a inspirují ostatní: rodiče a veřejnost.Více informací o programu Ekoškola se dozvíte zde: https://ekoskola.cz/cz

