EVVO

Voda jako poklad? Šesťáci se učili chránit zdroje prostřednictvím zážitkové výuky

V živou osadu, kde voda není samozřejmostí, ale vzácným a těžce získaným bohatstvím, se proměnily prostory naší školy v pondělí 1. prosince 2025. Žáci šestých tříd se zapojili do vzdělávacího programu společnosti SmVaK zaměřeného na ochranu životního prostředí a ocitli se uprostřed dobrodružného, zážitkového LARP příběhu.

Cílem programu bylo přiblížit žákům, jak důležitá je voda a jaké procesy stojí za jejím získáváním a úpravou. Tři zkušení lektoři rozdělili žáky do kmenů v rámci jedné společné osady. Každý kmen měl svou roli, své členy a svůj vlastní příběh.

Nomádi – poutníci – představovali ty, kteří putují světem a pomáhají osadníkům. Byli průvodci, rádci i spojenci. Bojovníci z řad žáků se zase vydávali do okolního světa a snažili se získat tolik potřebnou vodu.

Jedna z učeben se proměnila v „Šamanův poradní oheň“ – magické místo, kde mohli žáci získat moudra, instrukce či novou sílu pro splnění úkolů. V druhé místnosti byl vytvořen „okolní svět“, tedy prostor, kam jednotlivé kmeny vyrážely na výpravy.

Úkoly, které zde plnili, nebyly jen zábavné, ale především vzdělávací. „Prováděli například destilaci vody, zkoumali fyzikální zákony, jako je lom světla, tvořili model funkčního vodního mlýnku a učili se přemýšlet o vodě jako o nedostatkovém zboží, které rozhodně není samozřejmostí,“ vyjmenovává dílčí činnosti organizátorka programu Mgr. Bohdana Hutyrová, která ve škole působí jako koordinátor environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty.

„Museli jsme vlastně zachránit usychající strom a život tím, že jsme sháněli vodu, vyměňovali body za informace a podobně,“ popisují žákyně VI. B třídy Saša Kellerová a Vanesa Mičkalová. „Bylo to dobré, nemuseli jsme se učit a úkoly byly zábavné a museli jsme nad nimi přemýšlet,“ říká jejich spolužačka Míša Trčková.

Nomádi hráli důležitou roli – nabízeli pomoc, sdíleli své znalosti a vedli kmeny správným směrem. „Žáci společně zažívali napětí při plnění úkolů, trénovali spolupráci i tolik potřebnou komunikaci. V příběhu měla každá kapka vody svou cenu a kmeny musely promýšlet strategie, jak jí získat co nejvíce,“ vysvětluje dále koordinátorka EVVO.

Při hře nechyběly ani tematické kostýmy. Každý žák obdržel jednoduchý „bojovnický“ nebo „poutnický“ oděv, který umocnil atmosféru a pomohl žákům rychleji se ponořit do příběhu.

Celý program byl promyšlen tak, aby naplňoval znaky LARP aktivity, tedy zážitkové výuky, která žáky aktivně vtahuje do děje. Místo běžného sezení v lavicích se děti pohybovaly, diskutovaly, rozhodovaly a především zažívaly, jak důležité je chránit vodní zdroje.

„Děkujeme lektorům společnosti SmVaK za zpestření výuky. Jsem přesvědčená, si žáci skrze program uvědomili, že voda není samozřejmost – a že její ochrana začíná pochopením její hodnoty,“ uzavírá Bohdana Hutyrová.

Mgr. Ing. Martina Havlíková


Přes sedm stovek kilogramů lesních plodů nasbíraly děti ze školy i školky

Děti ze základní i mateřské školy měly letos opět možnost zapojit se do podzimní výzvy a nasbírat kaštany a žaludy pro lesní zvěř. Podzimní procházky mnohých se tak zároveň staly zábavným dobrodružstvím, které děti motivovalo nejen ke sběru podzimních plodů, ale také k ohleduplnosti a všímavosti vůči změnám v přírodě.

Ve středu 12. listopadu 2025 proběhlo slavnostní předání drobných cen a diplomů žákům základní školy, kteří se do sběru zapojili. Za základní školu se podařilo nasbírat neuvěřitelných 529 kilogramů.

V mateřské škole se diplomy a drobné ceny od myslivců předávaly v pátek 5. prosince 2025. Malým sběračům se podařilo nashromáždit 200 kilogramů lesních plodů.

„Děkujeme členům Mysliveckého spolku Lichnov – Bordovice a chovatelům zvěře, kteří pro děti připravili a zakoupili malé dárky jako odměnu za jejich pomoc a snahu,“ vzkazuje koordinátorka environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty Mgr. Bohdana Hutyrová. Poděkování míří také do školní družiny vedoucí vychovatelce Bc. Haně Harokové a do mateřské školy učitelce Lucii Weismannové, DiS., za organizaci celé akce.

„V neposlední řadě je třeba poděkovat také dětem za úctyhodné množství nasbíraných plodů, ale i rodičům, kteří děti při sběru podpořili. Je hezké, že jste společně pomohli zajistit krmivo pro zvířata na zimu,“ přidává se k poděkování zástupkyně ředitelky Mgr. Markéta Martinů.

Michaela Vymětalová


Tonda Obal v naší škole pomáhá žákům chápat smysl třídění odpadu

Opakování je matka moudrosti – to platí v případě klasického učení ve škole i v případě nácviku praktických dovedností. A jednou z takových základních dovedností, které v naší škole s žáky pravidelně trénujeme, je třídění odpadu a environmentální zodpovědnost za prostředí, ve kterém žijeme. Jedním z nástrojů, díky kterému v žácích ekologické vědomí posilujeme, je program s názvem Tonda Obal, který absolvovaly všechny třídy na naší škole ve čtvrtek 13. listopadu 2025.

„Ekologický vzdělávací program Tonda Obal, který dlouhodobě realizuje společnost EKO-KOM, je akce určena všem žákům a jejím hlavním cílem je prohloubit povědomí o správném třídění odpadu a přiblížit dětem, proč má tato činnost skutečný význam pro životní prostředí,“ vysvětluje smysl akce koordinátorka EVVO na naší škole Mgr. Bohdana Hutyrová.

Dva odborní lektoři, kteří si s sebou do Lichnova přivezli bohatou zásobu výukových materiálů, názorných ukázek i ukázkových předmětů z různých druhů odpadu, si pro žáky připravili interaktivní přednášku. Během ní mladé posluchače seznámili se základy recyklace, putováním odpadků i systémem třídění odpadu v České republice. Součástí programu byly praktické aktivity, při nichž si žáci vyzkoušeli, jak náročné nebo naopak jednoduché může správné třídění být. Lektoři s sebou přivezli také krátká videa, modely a demonstrativní pomůcky.

„Naše škola už dlouhodobě spolupracuje se společností EKO-KOM. Program Tonda obal má u nás již tradici, využíváme i bodového systému programu a nakupujeme materiál na třídění. Akce vždy kvalitně doplní environmentální výchovu, která má na naší škole dlouhodobě své pevné místo. Děkuji lektorům za jejich poutavou a smysluplnou návštěvu,“ doplňuje ještě na závěr Bohdana Hutyrová.

Mgr. Ing. Martina Havlíková


Naši žáci se opět zapojili do akce Ukliďme Česko, v okolí Lichnova sbírali odpadky

Bezmála stovka žáků druhého stupně naší základní školy se v pondělí 22. září 2025 vydala čistit okolí obce od odpadků a nepořádku. Cílem dobrovolnické akce s názvem Ukliďme Česko! Ukliďme Lichnov! je uklidit nelegálně vzniklé černé skládky a nepořádek, který se v okolní přírodě nashromáždil.

Posílení svačinou a vyzbrojení rukavicemi a pytli na odpadky vyrazili do terénu druhostupňoví žáci se svým pedagogickým doprovodem hned po první vyučovací hodině. Jednotlivé třídy se rozešly k úklidu cyklostezky kolem řeky Lubiny, lesního porostu v okolí potoka Kalňůvku a nezapomnělo se ani na koryto potoka Javorničky.

„Počasí nám přálo. Celé dopoledne jsme společně strávili v přírodě a k tomu pomohli dobré věci. Mnozí objevili i neznámé lokality a našli jsme spoustu kuriozních odpadků – od starých střevíců, přes sluchátka, děravé hrnce až po starého rozbitého plyšáka, který nám připomínal toho z filmu Kuky se vrací,“ popisuje organizátorka akce a koordinátorka EVVO Mgr. Bohdana Hutyrová.

I přesto, že se naše škola do akce zapojuje dvakrát ročně, mají žáci stále co sbírat. Podzimního sběru se zúčastnilo devadesát osm žáků druhého stupně. Sponzorem letošního podzimního ročníku je kromě spolku Ukliďme Česko, který dodal rukavice a pytle, i Spolek rodičů a přátel školy, který každému ze zúčastněných věnoval drobnou sladkou odměnu v podobě tatranky. „Sponzorům děkujeme a vážíme si jejich podpory,“ dodává Bohdana Hutyrová.

Ukliďme Česko, ukliďme Lichnov je celorepubliková akce, která je realizována za podpory spolku Ukliďme Česko. Ten vznikl již v roce 2013 za účelem poskytování obecně prospěšných činností v oblasti ochrany životního prostředí, krajiny, ochrany lidského zdraví a dalších aktivit ve smyslu občanské společnosti. Hlavní činností spolku je organizování celorepublikové úklidové akce Ukliďme Česko.

Mgr. Ing. Martina Havlíková


všechny články v rubrice Ekoškola

Ekoškola

Projekt s názvem Eco-School, tedy Ekoškola, byl vytvořen v roce 1994 v Kodani. Od té doby se významně rozšířil. V současnosti se do Ekoškoly zapojilo 49 000 škol, 16 000 000 žáků z 64 zemí, což z ní dělá největší vzdělávací program pro školy na světě. Jeho základem je metodika sedmi kroků, kterápomáhá žákům, učitelům i rodičům, aby se stali nositeli pozitivních změn ve své škole a obci. Ekoškola všestranně zlepšuje životní prostředí školám, přináší mezinárodní ocenění, finanční úspory a další výhody. 

V roce 2005 se Ekoškola dostala do České republiky díky hnutí TEREZA. Začínalo se s deseti pilotními školami, stručnou metodikou vytištěnou na papírech a čtyřmi tématy na zkoušku. Od té doby se Ekoškola značně rozšířila, v současnosti tento program využívá až 400 škol v České republice, z toho 130 škol získalo mezinárodní titul Ekoškola. Ekoškola patří i dle statistiky České školní inspekce mezi nejčastěji využívané programy mezi školami, v České republice probíhá pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Je tradicí, že ministři připojují svůj podpis na certifikát opravňující školy k užívání mezinárodního titulu Ekoškola.

Naše škola je do tohoto mezinárodního programu zapojena od školního roku 2011/2012. Patří mezi těch 130 českých škol, které získaly titul Ekoškola a mohly vyvěsit velkou zelenou vlajku, symbol Ekoškol. Za tímto úspěchem stála ředitelka školy Mgr. Alena Dobečková, která ve škole ekologické aktivity významně podporovala a řadu let vedla Ekotým školy. Stejně jako další zapojené školy jsme své zkušenosti sdíleli, při různých aktivitách jsme se mohli opřít o radu a pomoc rozsáhlé sítě partnerů, krajských koordinátorů, konzultantů a zkušených učitelů v roli mentorů. Učitelé si mohou rozšiřovat obzory na seminářích, sdílet své zkušenosti na workshopech, těžit z připravených výukových materiálů a přispívat svými příklady dobré praxe.

Školy mohou vyučovat a realizovat praktické projekty na zlepšení školy a okolív devíti tématech: Prostředí školy, Energie, Voda, Odpady, Doprava, Šetrný spotřebitel, Biodiverzita, Klimatická změna a Jídlo.

Mezi hlavní požadavky Ekoškoly patří:

  • Ekotým – složený z žáků, učitelů a provozních zaměstnanců, případně rodičů.
  • Analýza – silné a slabé stránky školy a dopad na životní prostředí.
  • Plán činností – konkrétní činnosti a úkoly, termíny pro jejich splnění.
  • Monitorování a vyhodnocování – pravidelné sledování naplnění úkolů.
  • Environmentální výchova ve výuce – ve výuce seznamuje žáky s tématy, se kterými se zabývají v analýze.
  • Informování a spolupráce – sdílení informací s úřady, veřejností, úřady.

Hlavním cílem je, aby žáci, učitelé, provozní zaměstnanci a další dospělí společně snižovali ekologický dopad činnosti školy a svého jednání na životní prostředí. Program vede ke zlepšování školy a jejího okolí a k posilování samostatnosti dětí, které mění své nároky a také prostředí, ve kterém studují. Zároveň děti získávají užitečné dovednosti pro svůj budoucí život a učí se, jak se mohou zapojit do demokratického rozhodování. 

Mohou také identifikovat environmentální problémy v oblastech energie, vody, odpadů, prostředí školy, dopravy a spotřebitelství, které se projevují ve škole a jejím okolí. Analyzují příčiny a důsledky těchto problémů a konflikty vznikající při řešení. Žáci jsou přesvědčeni o tom, že má smysl tyto problémy řešit, že je mohou ovlivnit a že se mohou do jejich řešení zapojit. Získávají výzkumné dovednosti, při kterých zkoumají efektivitu navrhovaných a realizovaných opatření k ekologizaci provozu školy. 

Dále žáci vytváří akční strategie a analyzují stav školy ve stanovených oblastech, plánují zlepšení současného stavu, navrhují opatření, která realizují, monitorují a vyhodnocují jejich fungování a dopad. Svým každodenním chováním přispívají k naplňování těchto opatření. Žáci informují o výsledcích této práce celou školu a šíří informace navenek (do obce apod.). A co je důležité – prezentací svých úspěchů motivují a inspirují ostatní: rodiče a veřejnost.Více informací o programu Ekoškola se dozvíte zde: https://ekoskola.cz/cz