Projekt na podporu vztahů ve škole pokračuje. Šesťáci a prvňáci společně táhnou za jeden provaz

V pondělí 3. února 2025 se žáci šesté a první třídy opět semkli. Tentokrát bylo účelem splnění úkolů a nalezení ukrytého pokladu. Bonusem jejich spolupráce byl výstup v podobě plakátu, na kterém každý zanechal svou stopu na důkaz vzájemné spolupráce a pomoci.

Žáci šesté třídy si pro prvňáky připravili program na tři vyučovací hodiny. Část šesťáků se ujala role průvodců a prováděli prvňáky po stanovištích. Zbylí žáci na stanovištích prvňáčkům vysvětlovali úkoly, které si připravili, dohlíželi na jejich plnění a sem tam i trochu dopomohli. „Role patronů šesťákům sluší. Pozorujeme, jak se šesťáci pohybují v pozici starších a zodpovědných, ale zároveň jsou stále hraví. Myslím si, že si tuto roli upřímně užili,“ popisuje své dojmy třídní učitelka šesťáků Mgr. Ing. Martina Havlíková, která spolu s šesťáky a asistentkou pedagoga Marií Hynkovou akci připravila.

Také šesťáci na to mají svůj názor. „Byla to sranda, to ano. Ale řeknu vám, že to je celkem náročné. Ty děti nás občas vůbec neposlouchaly,“ vzpomíná šesťák Dalibor Kapica. „Bylo to celkem náročné. Naštěstí my jsme úplně jiní,“ úsměvně s Daliborem souhlasí jeho spolužák Honza Holub.

Po splnění úkolů na šesti stanovištích, kde například skládali vlaštovky, vyráběli záložky, stříleli na cíl nebo poznávali prostředí lesa, prvňáci složili obrázek, který jim napověděl, kde se ukrývá poklad.

„Hned jsem věděl, kde hledat poklad,“ těšil netrpělivě se Vojta Fojtík z první třídy. A skutečně. Děti z obrázku správně vyčetly, že poklad je ukrytý na chodbě. Ve třídě si ho spravedlivě rozdělili a vedle ovoce a malého nápoje každý dostal pastelky, omalovánku, gumu, skákací míček a archy se samolepkami.

Také šesťáci byli za své úsilí odměněni. „Kromě mandarinky, nápoje, skákacího míčku a bloku dostali také kouzelné pero s UV světlem, se kterým občas pracují v angličtině a je to pro ně vždycky zážitek,“ vysvětluje Martina Havlíková.

„To jsem nečekal, že i my dostaneme odměny, děkujeme,“ ocenil pečlivou přípravu akce Radim Zeman. „Většina šesťáků pak neskrývala svou radost a nadšení z toho, že „neviditelné“ pero se jim ještě do konce školního roku sejde třeba na přípravu taháků,“ prozrazuje s úsměvem třídní učitelka.

Že se akce vydařila a líbila i prvňáčkům svědčí jednohlasné dlouhé a hlasité poděkování, se kterým se žáci první třídy loučili se svými staršími spolužáky, když společný program končil.

„Děkuji za pomoc asistentkám pedagoga Marií Hynkové a Blance Ištvánkové a také třídní učitelce prvňáčků Kateřině Martinkové za pomoc při přípravě, organizaci a dohledu na stanovištích. Moc děkuji také šesťákům za odpovědný přístup a skvělé nápady na aktivity a úkoly, kterými mě zásobovali. Bohužel jsme nestihli všechny použít, ale naštěstí je mám všechny zapsané a připravené pro další příležitosti, na které se už těšíme,“ dodává děkovně Martina Havlíková.

Akce byla hrazena z projektu Lichnov: Pošli to dál, na který získala škola účelovou neinvestiční dotaci z rozpočtu Moravskoslezského kraje pro podporu aktivit v oblasti prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže. Celková výše dotace je 67 tisíc korun. 

Mgr. Olga Síbrtová