Interaktivní tandemová výuka se v naší mateřské škole uskutečnila v pátek 7. února 2025 v rámci integrovaného bloku zaměřeného na zaměstnání a povolání. Tématem této výuky bylo povolání optik a optometrista. Výuku vedla učitelka mateřské školy Mgr. Kateřina Gotthardová spolu s odbornicí z praxe, paní Pavlou Urbaníkovou Gotthardovou.
Na začátku výuky se děti seznámily s lektorkou a bylo zahájeno interaktivní povídání o tom, co práce optika obnáší a jak důležitou roli hraje v našem každodenním životě. Děti byly zvídavé a aktivně se zapojovaly do diskuse.



Po úvodním seznámení nastala část programu, ve které měly děti možnost prozkoumat různé přístroje a pomůcky, které se při práci optika používají. „Byla jim představena například Snellenova tabule – ta je známá pro své písmeno „E“, které směřuje do různých stran, a pomáhá při testování zraku. Dále si děti prohlédly sklíčka a brýle. Dozvěděly se, jak se používají v praxi a k čemu slouží. Kleště na ohýbání brýlí a šroubováky jsou pomůcky nezbytné pro údržbu a opravy brýlí a byly také pro děti k dispozici,“ popisuje učitelka mateřské školy Lucie Vávrová, DiS. et DiS.





V závěrečné části programu se děti zapojily do praktické činnosti – tvoření vlastních brýlí. „Pomocí různých materiálů, jako jsou papíry, třpytky, barevné ohebné drátky, dřívka a papírové košíčky projevily svou kreativitu a podpořily rozvoj jemné motoriky. Tato aktivita se stala vrcholem dne, neboť děti mohly uplatnit své nápady a fantazii,“ pokračuje dále v popisu Lucie Vávrová.
Interaktivní výuka na téma povolání optik a optometrista byla pro děti nejen vzdělávací, ale i zábavná. „Jak seznámit předškolní děti s prací očního optika a optometristy? To byla výzva. Doufám, že se to alespoň trochu povedlo. Nejprve jsem děti v kroužku seznámila s mým povoláním, s obrázky, s přístroji a pomůckami. Přinesla jsem ukázat různé druhy brýlových obrub a čoček a také pomůcek pro vyšetření zraku. Děti byly po celou dobu pozorné a velmi dobře se otázkami a odpověďmi zapojily do části o ochraně a péči o zrak. Nejvíce je ale bavila praktická část – zkoušení brýlových obrub nebo poznávání funkce různých druhů lup. Zábavná pro ně byla možnost zabarvení čoček UV lampou. Velice děkuji za pozvání do školky a za možnost přiblížit dětem své povolání,“ shrnula den v mateřské škole Pavla Urbaníková Gotthardová.


„Děkujeme paní učitelce Kateřině Gotthardové a paní Pavle Urbaníkové Gotthardové za inspirativní interaktivní výuku, která obohatila znalosti našich malých školáků,“ na závěr dodává zástupkyně ředitelky pro mateřskou školu Mgr. Markéta Martinů.
Mgr. Ing. Martina Havlíková