Osmáci už vědí, jak může vypadat láska a nenávist v knižní podobě

Některé z metod kritického myšlení si mohli vyzkoušet žáci VIII.B při návštěvě Městské knihovny ve Frenštátě pod Radhoštěm ve středu 6. prosince 2023, kde se spolu se svou třídní učitelkou a vyučující českého jazyka Mgr. Gabrielou Mynářovou a asistentkou pedagoga Bc. Radkou Fluksovou zúčastnili programu s názvem Láska a nenávist v knižní podobě.

,,Hned na začátku čekal na žáky náročný úkol, a to volné psaní po dobu pěti minut na téma láska nebo nenávist,“ popisuje začátek akce Gabriela Mynářová. Volné psaní je metoda založena na psaní bez pauzy, a to v i v případě, že nám docházejí nápady. Lze psát slova jako „nevím“ nebo jen jezdit propiskou po papíře. „Psaní nám přišlo náročné. Nevěděli jsme, co psát,“ shodli se žáci.

Následně na osmáky čekaly úkoly ve skupinách, se kterými se většina vypořádala velmi dobře. „Skupinkám byly rozdány texty o lásce a nenávisti, které žáci četli, a po společné diskusi měli podle důležitosti vybrat slova do alfaboxů. To jsou rámečky, do nichž se vypisují různé pojmy podle písmen z abecedy,“ líčí další úkol češtinářka. 

Dále si žáci vytvořili myšlenkovou mapu, se kterou běžně pracují i ve výuce, a metodu pětilístku, s níž se mohli setkat například v hodinách českého jazyka nebo dějepisu. Vyzkoušeli si také metodu předvídání, kde na základě vět měli zkusit vymyslet, o čem příběh je. Na závěr programu pracovali s úryvkem z knihy Lakomec, kde se zaměřovali na klíčová slova.

„Bylo to super, dozvěděli jsme se toho spoustu o lásce a nenávisti. S holkama jsme si tam našly pár knih k tomuto tématu,“ popisuje své zážitky z knihovny Gabriela Vítková. „Líbil se mi ten text, ze kterého jsme měli vybrat slova na téma láska,“ dodává její spolužačka Valerie Pustějovská. „Příjemné aktivity, zajímavé téma,“ stručně komentuje Ondřej Hlaváč.

Programem osmáky opět provázela knihovnice Bc. Martina Vroblová, která na žáky jako vždycky zapůsobila. „Paní Martina byla velmi příjemná a hodná,“ shodli se všichni do jednoho.

„Jsem ráda, že jsme se programu mohli účastnit. Vždycky ráda vidím, jak žáci pracují ve skupinách, umí se domluvit a často z toho pak vznikne i hezký výsledek. Nakonec je všechny chci moc pochválit za vzorné chování,“ uzavírá výlet do knihovny vyučující Gabriela Mynářová.  

Mgr. Ing. Martina Havlíková