Jak dopadla výzva žákovského parlamentu? Den bez aktovky jsme zvládli na výbornou!

Žákovský parlament čekal celý školní rok na to, než se počasí udobří, aby mohl uspořádat No Backpack Day, tedy Den bez aktovky. Akce měla připomenout to, že v afrických zemích, kde vládne chudoba, musí děti běžně chodit do školy bez aktovek, a navíc šlapou často do školy dlouhé kilometry pěšky – mnohdy také bez bot. Proto si ve čtvrtek 8. června 2023 většina žáků a pedagogů přinesla své pomůcky v něčem jiném než ve svých školních batozích.

Ve škole se díky této výzvě od rána šířila dobrá nálada a škola doslova ožila nápaditostí, protože všichni, kdo se zapojili, dali průchod své fantazii a humoru. Kolečka, sušák na prádlo, vysavač, rozpáraný plyšový delfín, kufříky, obaly od hudebních nástrojů, popelnice, kočárek, podběrák, nákupní košík…Tohle je jen krátký výčet toho, v čem si žáci přinesli své školní potřeby. Nutno dodat, že mladší žáci výběr diskutovali s maminkou či tatínkem, takže se mnohde zapojila celá rodina. „Moc se mi to líbilo, už vím, co si vezmu příště.“ „Bylo to fajn,“ zaznívalo prostorem školy.

„Pro tuto akci se žákovský parlament rozhodl oslovit Spolek rodičů a přátel školy, aby se mohly nakoupit ceny pro ty opravdu nejoriginálnější alternativy školních aktovek. Hlasování probíhalo v rámci tříd, z něhož vzešel jeden vítěz, který následně reprezentoval svou třídu a svůj skvělý nápad při vyhodnocování,“ popisuje nelehké zorganizování celé školy vedoucí žákovského parlamentu Mgr. Gabriela Mynářová.

Odborná porota složená ze zástupců žákovského parlamentu, asistentky pedagoga, vyučujících za oba stupně a také vedení školy to rozhodně neměla jednoduché. „Nejraději bychom vyhlásili všechny, těžko se vybírá jen pět,“ popisuje průběh hlasování asistentka pedagoga Michaela Bačová.

Nakonec se však porota shodla na těch opravdu nejoriginálnějších nápadech, a tak mohlo proběhnout vyhlášení vítězů, které se uskutečnilo za přítomnosti všech pedagogů i žáků školy na hlavní chodbě. Všech dvanáct zástupců tak mohlo za potlesku svých spolužáků představit své „aktovky“ a zároveň popsat, kdo jim s nápadem pomáhal.

A jak to nakonec dopadlo? Ceny za kreativitu a originalitu obdrželi:  

  • Šimon Matúš z I. třídy a jeho modrý dvoukolák;
  • Jan Pustějovský z V. třídy a jeho sušák na prádlo;
  • Lukáš Macíček z VI. B třídy a jeho podběrák;
  • Jiří Jalůvky ze VII. B třídy a jeho hasicí přístroj;
  • Vítězslav Zeman z VIII. třídy a jeho vysavač.

„Jsem moc ráda, že se do akce zapojilo tolik žáků. Upřímně jsem měla trochu obavy, že to žáky nezaujme, ale nakonec jsem byla velmi příjemně překvapena,“ shrnuje své dojmy Gabriela Mynářová.

„Těší mě, že žákovský parlament přichází s novými nápady, a to nejenom pro materiální zlepšení podmínek ve škole, ale i pro zlepšení dobré nálady. Vůbec jsem netušila, jak může taková akce ve škole proběhnout, proto mě moc mile překvapilo, jak škola tento den ožila. Společné vybírání toho, kdo bude ve finálovém klání o nejoriginálnější nápad reprezentovat třídu, a nadšené povzbuzování žáků na hlavní chodbě při vyhlašování nejlepších předmětů zastupujících aktovky bylo obestřeno atmosférou komunikace a veselí. Myslím si, že podobné akce stmelují žáky školy. A pokud má akce ještě další přesah, kterým je uvědomění si toho, že ne pro každé dítě na světě je aktovka nebo batoh samozřejmostí jako pro nás, mohu žákovskému parlamentu za jeho iniciativu jedině poděkovat,“ hodnotí akci ředitelka školy Mgr. Olga Síbrtová.

Bc. Hana Horáková