Jak předejít závislosti na moderních technologií u dětí? I na tuto otázku se pokusil zodpovědět lektor během přednášky pro rodiče a veřejnost

Závislost na mobilních telefonech, počítačích, hrách a sociálních sítích, bezpečné online prostředí, prevence vzniku závislosti i možnosti léčby, to a spousta dalších zajímavých informací zazněla ve středu 17. ledna 2024 z úst ředitele Poradny pro primární prevenci v Ostravě Tomáše Veličky. Lektor s letitými zkušenostmi přijal pozvání ředitelky školy Mgr. Olgy Síbrtové, aby nejen tato aktuální témata přiblížil v odpolední přednášce s názvem Netolismus a gambling.

Přednáška se uskutečnila od šestnácti hodin ve školní jídelně, aby Tomáši Veličkovi mohli přijít naslouchat nejen pedagogové, ale také veřejnost z řad rodičů a zákonných zástupců dětí, které jsou novými technologiemi a závislostí na nich nejvíce ohrožené.

Lektor v hodinu a půl dlouhém programu nejprve vymezil pojmy jako třeba netolismus, gambling, ale také například úzkostná porucha – nomofobie, která se projevuje závislostí na vlastním telefonu či smartfonu. „Je to vlastně panická hrůza z toho, že člověk nemá po ruce telefon nebo je bez signálu a připojení,“ objasňuje odborník Tomáš Velička.

Naproti tomu netolismus představuje závislost na virtuálních drogách, mezi které patří oblíbené sociální sítě, počítačové hry, zábavné internetové služby apod. Gambling potom souvisí s hraním her, ve kterých se sází s reálnými či virtuálními penězi, přičemž vše se už v dnešní době odehrává online a pravidla pro založení a využívání uživatelského účtu jdou často poměrně snadno obejít.

V přednášce nechyběla ani část o prevenci, v níž Tomáš Velička několikrát zdůraznil důležitost rodinného prostředí a roli rodičů, kteří svým přístupem dokážou ve svých dětech rozvíjet zdravý vztah k technologiím. „Není špatně, že dítě hraje počítačové hry například hodinu denně, pokud si udržuje kamarády a má nějaké záliby. Podezřelé je, pokud dítě svůj zájem omezí výhradně na technologie, počítačové hry či sociální sítě a nejeví zájem o školu, kamarády, jiné záliby ani rodinu. Často se dítěti také poměrně v krátkém čase zhorší prospěch ve škole,“ vysvětluje Tomáš Velička, který zároveň doporučuje rodičům zajímat se o činnost svých dětí na počítačích a mobilních telefonech. „Zkuste si oblíbenou hru zahrát spolu se svým dítětem. Jednak budete vědět, o čem hra je, jednak s ním můžete v průběhu hraní diskutovat o tom, jak se odlišuje virtuální realita od té skutečné, upozorňovat na opravdové životní hodnoty,“ doplňuje další tipy lektor.

Pakliže rodiče mají podezření, že by se jejich dítě mohlo potýkat s některým z představených problémů, doporučuje vyhledat odbornou pomoc. „Jako velkou výhodu vnímám přítomnost školní psycholožky na škole, která v prvních fázích závislosti dítěti dokáže úspěšně pomoci. Pakliže je závislost již větší, je třeba po konzultaci s psycholožkou vyhledat péči lékaře a zároveň se obrátit na Poradnu pro primární prevenci nebo některé z center adiktologie,“ doporučuje Tomáš Velička.

Moderní technologie a fenomény s nimi spojené v současné době nabírají na aktuálnosti stále více, avšak mnoho spolehlivých informací ve veřejném prostoru prozatím nekoluje. „Těší mě, že se takto aktuální téma otevírá na naší škole nejen s pedagogy a s žáky v rámci výuky, ale také s rodiči a širší veřejností. Přednáška byla nabitá věcnými informacemi, příklady z praxe i vtipem,“ chválí přípravu a projev řečníka učitel informatiky na naší škole Mgr. Ondřej Švrček.

Také ředitelka školy oceňuje nejen osobnost Tomáše Veličky, ale i jeho odbornost a v neposlední řadě poutavý projev. „S panem Veličkou spolupracujeme už dlouho. Vždy zaujme své posluchače, ať už jde o žáky, učitele či rodiče. Velmi si také vážím přítomnosti rodičů, kteří si přednášku přišli ve svém volném čase poslechnout a dali tak najevo, že jim soužití jejich dětí s technologiemi není lhostejné,“ je vděčná ředitelka školy Olga Síbrtová.

Mgr. Ing. Martina Havlíková