Lásku ke čtení předáváme ve škole našim nejmenším. A jak jinak než hrou

Celorepublikové akce s názvem Setkání s Andresenem se zúčastnili žáci naší základní školy z první, druhé a třetí třídy v pátek 22. března 2024. Letos byl tento den zaměřen na sté výročí spisovatele Eduarda Petišky a jeho oblíbenou postavičku Krtka. Celý den se tak u prvňáků, druháků a třeťáků už od rána nesl v duchu četby, pohádkových příběhů a zábavných úkolů.

Na úvod byl žákům pouze náznakem představen tento významný český spisovatel a malí čtenáři zhlédli první díl z celé série o Krtečkovi s názvem „Jak Krtek ke kalhotkám přišel“. Školáci měli za úkol bedlivě sledovat děj příběhu i všechny okolnosti, které s pohádkou souvisí.

Poté byli žáčci rozděleni do skupin, aby starší mohli pomáhat mladším. A pak se už s vervou vrhli do plnění úkolů. Na každém stanovišti je čekal úkol zaměřený buď přímo na zhlédnutou pohádku, nebo na život krtka jako zvířete.

Žáci například prolézali různými uličkami, které pro ně připravila Mgr. Lenka Bartoňová, třídní učitelka třetího ročníku. Protože krtek je slepý, další disciplínou bylo poslepu hádat slovíčka nalepená pěnovými písmeny. A v neposlední řadě si děti připomněly, co krtci jedí. „Ano, například jsme pokusem zvětšovali žížaly,“ vzpomíná s úsměvem třídní učitelka druháků Mgr. Kateřina Martinková, která u stanoviště strávila nejdelší čas, protože si všichni chtěli vyzkoušet rostoucí papírovou žížalu.

Organizátorky pro malé školáky připravily i skládačku. „Pro ty, kteří dávali pozor při pohádce, bylo stanoviště s dějovou skládačkou úplná hračka. Stačilo zavzpomínat, kdo len namočil, pročesával, zobákem nalámal, obarvil, usoukal nitě, nastříhal a nakonec ušil. Ale právě u konečného šití kalhotek, se zapotila i některá děvčata,“ dodává ještě Kateřina Martinková.

V závěru na žáky čekal kvíz. Stezka vedla kolem školy a při každé správné odpovědi děti získaly písmenko. Když všechna písmena na konci stezky seskládaly, dozvěděly se konečně jméno utajovaného spisovatele Eduarda Petišky.

„Žížaly byly super, aspoň vím, proč rostou vždy, když zaprší,“ komentovala jeden z oblíbených úkolů druhačka Julinka.

„Pro mě byl nejjednodušší úkol složit děj z kartiček, protože mi maminka o Krtkovi hodně četla,“ zavzpomínal zase prvňáček Ondra.

„U třeťáků vyhrála disciplína přelézání uliček, ale nejvíce asi to, že se nemuseli ten den normálně učit,“ směje se Kateřina Martinková, která akci hodnotí jako vydařenou, a už se těší, až bude v příštích letech dětem moci předávat lásku ke čtení opětovným zapojením do projektu Setkání s Andersenem.

Mgr. Ing. Martina Havlíková